Wederom een geweldige thriller!

Priscilla 29 februari 2024
In ‘Sleep Tight‘ volgen we het verhaal van rechercheur Tess Claibourne.

Tess is de dochter van dé rechercheur die de gruwelijke seriemoordenaar ‘Father Silence’ oppakte en waarvan de executie eerdaags gepland staat.

Tess heeft geen gemakkelijk leven gehad nadat haar vader deze gruwelijke moordenaar oppakte. Het gezin verhuisde met enige regelmaat en Tess lijkt gaten in haar geheugen te hebben.

Nu Tess volwassen is, is ze gesetteld met haar man en dochter Julia. Alhoewel zij en haar man een time out hebben vanwege iets dat Justin heeft gedaan.

Maar dan wordt Julia op klaarlichte dag ontvoerd en lijkt het verleden van Tess haar in te halen.

Haar geheugenverlies helpt hierin niet mee, en als de dader ook nog eens bizarre clues achterlaat die een link lijken te hebben met ‘Father Silence’, ziet Tess maar één mogelijkheid: terugkeren naar de woonplaats waar alles begon. Twisted Tree.

Wat ik bij ‘The Nightmare man‘ al ontdekte, is dat J.H. Markert nergens doekjes omheen windt.

Ondanks dat betrokken personages goed worden voorgesteld en geïntroduceerd, verspilt hij geen tijd aan een uitgebreide opbouw. Je leert de personages daarom vooral beter kennen tussen de regels door.

In ‘Sleep Tight‘ was dit precies hetzelfde. Het boek begint al direct huiveringwekkend. En wanneer we de betrokken personages ontmoeten, wordt de spanning direct opgebouwd.

Als thriller fan vind ik dit persoonlijk heerlijk, al gingen een aantal gebeurtenissen iets te snel wat mij betreft waardoor de uitwerking van een aantal zaken absoluut beter had gekund.

J.H. Markert is absoluut in staat de lezer volledig het verhaal in te trekken. We zien niet alleen interessante personages die een eigen agenda hebben, maar zien ook hoe J.H. Markert zijn personages tot leven brengt door zo dicht mogelijk bij de waarheid te blijven.

In dit verhaal heeft J.H. Markert duidelijk onderzoek gedaan naar psychiatrische stoornissen en de toevoeging van de stoornis in dit boek, maakte dit gehele verhaal niet alleen schrijnend maar ook ontzettend intens.

Tel daar een gruwelijke moordenaar, een ontvoerd kind en de flashbacks van de getraumatiseerde Tess bij op, en het verhaal is compleet.

Wat deze thriller voor mij zo goed maakte, was de complexiteit van alles.

Alles staat met elkaar in verbinding en J.H. Markert is in staat je steeds opnieuw te verrassen met een twist die je steeds dieper in het verhaal trekt.

In deze thriller speelt hij absoluut met de psychologie van de mens en traumatiserende gebeurtenissen bij kinderen.

Het plot vond ik verrassend en gaaf, al ging het einde mogelijk iets te snel. Maar misschien was ik er gewoon nog niet klaar voor om afscheid te nemen.

J.H. Markert is, gelukkig voor mij, van de gruwelijke details. Deze zijn ook weer te vinden in dit verhaal. Weliswaar iets minder en iets minder grafisch dan in ‘The Nightmare man‘.

Het verhaal sluit af met een epiloog dat ook deze keer weer een donker randje heeft..

Conclusie
‘Sleep Tight‘ is absoluut een pageturner!

Ik vond de complexiteit van het verhaal geweldig en zeker met de toevoeging van de psychologische aspecten, was dit verhaal intens.

De personages waren interessant en uniek en zorgden er zeker voor dat dit verhaal tot leven kwam.

De gruwelijke gebeurtenissen in verleden en heden, evenals de urgentie om deze zaak op te lossen en Julia thuis te krijgen, waren voelbaar.

De vaart had misschien iets minder gemogen en een aantal randzaken hadden iets meer aandacht in de uitwerking mogen krijgen, maar het was niet storend.

Ik heb absoluut weer genoten van deze geweldige thriller van J.H. Markert!

Meer recensies van Priscilla