Een fascinerend kijkje in een disfunctionele familie

Priscilla 13 september 2020
Mary L. Trump begint haar verhaal met een proloog waarin zij beschrijft hoe de verjaardagen van haar tantes worden gevierd op het Witte Huis.

In dit proloog schetst zij de reden van het schrijven van dit boek en vertelt ze meteen dat ze een uiteenzetting doet van de jeugd van Donald Trump en waarmee haar boek is onderbouwd.

‘Te veel en nooit genoeg‘ is verdeeld in vier delen met daarbinnen eigen hoofdstukken en zoals Mary ons beloofd, start ze met de jeugd van haar grootvader.

Het verhaal van Mary bevat een uitgebreide beschrijving van de jeugd van de Trump kinderen en hoe zij zijn opgegroeid met ouders die andere zaken belangrijker vonden dan de kinderen. Vader Fred was een harde zakenman en verwachte dit ook van zijn zoons en moeder Mary, die zich eigenlijk over de meisjes zou moeten ontfermen, was vooral met zichzelf bezig.

De oudste zoon, Freddy, was de vader van Mary. Mary schetst in heldere bewoording zijn leven en hoe hij steeds maar weer niet kon voldoen aan de verwachtingen van zijn vader. Zijn vader die hem hierom terroriseerde in plaats van dat hij hem lief had. Geestelijke mishandeling en treiteren waren aan de orde van de dag en zouden uiteindelijk zijn ondergang worden.

Donald daarentegen leek zo op zijn vader, omdat hij zijn hele leven lang geen enkel ander voorbeeld had gehad, dat hij in achting steeg bij zijn vader en de vrije hand kreeg in alles wat hij wilde.

Mary schrijft in haar boek uitvoerig over het leven van haar ouders en vooral hoe haar vader als volwassen man functioneerde. Als psycholoog weet zij op een goede manier zijn gedrag te verklaren en te onderbouwen, waardoor je heel veel inzicht krijgt in hoe het er aan toe ging bij de familie Trump.

Hiermee wordt ook meteen duidelijk dat de Trump kinderen absoluut geen normale jeugd hebben gehad en dat het sommige ontbreekt aan sociale vaardigheden en inlevingsvermogen.

Mary beschrijft in haar boek schokkende details, die met regelmaat mijn mond heeft doen open vallen. Hoe disfunctioneel deze familie was en is wordt absoluut duidelijk.

Het boek is geschreven op een prettige wijze en gebeurtenissen zijn opgeschreven in chronologische volgorde.

Juist die volgorde laat heel duidelijk zien hoe Donald is geworden wie hij nu is en hoe gevaarlijk het is om zo’n disfunctionele man aan het roer te hebben staan van een supermacht als de Verenigde Staten.

Haar verhaal is heel persoonlijk, omdat Mary ook schrijft wat het met haar heeft gedaan. Om op te groeien in deze familie. Toch weet ze ook heel objectief te kijken naar gebeurtenissen en deze objectief te verwoorden.

Veel Trump aanhangers zeggen dat ze dit geschreven heeft omdat ze onterft is na de dood van haar vader, maar grappig genoeg had Mary dit commentaar al voorzien en geschreven in haar boek.

Conclusie
Mary L. Trump geeft in haar boek ‘Te veel en nooit genoeg‘ een heldere uiteenzetting van het verleden die verduidelijkt hoe de verhoudingen binnen de familie in het heden liggen.

Haar boek is onderbouwd en gestoeld op eigen ervaringen, gesprekken met familie en andere betrokkenen, maar ook met documenten en ander bewijsmateriaal door journalisten, onderzoekers en kennissen.

Dat Mary L. Trump, het nichtje van Donald Trump, het lef heeft gehad om dit boek te schrijven kan ik alleen maar bewonderen.

Dat Donald Trump ongeschikt is als president was mij al duidelijk. Dat hij echt zo gek is als een deur dat bewijst dit boek alleen maar meer.

Persoonlijk hoop ik dat er voldoende Amerikanen zijn die dit boek zullen lezen en zullen nadenken over waar ze op gaan stemmen.

Want wie wil dat Amerika in zijn glorie wordt hersteld, moet niet bij Donald Trump zijn.

Ik vond dit boek persoonlijk absoluut fascinerend. Als je de naam Trump even loslaat, is het vooral een verhaal over een ontwrichte familie. Met de bedoeling te laten zien hoeveel impact een bepaalde manier van opvoeden kan hebben op mensen.

Meer recensies van Priscilla