Heerlijk weer een nieuwe Jenny Colgan!

Priscilla 19 september 2019
Zoe is een alleenstaande moeder van een prachtige zoon, Hari. Hari is perfect maar kan nog steeds niet praten. Hij zegt geen enkel woord ondanks zijn leeftijd van 4 jaar.
Zoe en Hari wonen in Londen in een armzalige buurt en moeten de eindjes aan elkaar knopen. Jaz, de vader van Hari, is nauwelijks in beeld en steunt Zoe vrijwel in niets.
Als de huisbaas de huur van het kleine appartement omhoog gooit wordt het voor Zoe onmogelijk er nog langer te blijven.
Geen idee hebbende wat nu te doen en waar ze naartoe moet, stelt de tante van Hari voor dat Zoe en Hari naar Schotland vertrekken om een vriendin van haar te helpen met haar rijdende boekwinkel en een baan aan te nemen als au pair bij een wel heel bijzonder gezin.

In Schotland gaat er een wereld voor beide open. Niet alleen de omgeving maar ook de mensen zijn anders dan ze gewend zijn. Ook het weer is niet wat Zoe had verwacht. Dit alles in combinatie met twee lastige bazen en een stel verwende kinderen doen Zoe zich afvragen of ze wel de juiste keuze heeft gemaakt door hierheen te komen.
Als Hari zijn eerste echte vriendje maakt, is het voor Zoe duidelijk dat ze voor Hari alles zal doen om er het beste van te maken.

Is dit een droom die eindelijk uit komt? Of wordt dit een totale ramp?

Je leest het antwoord absoluut in dit boek, dat tot aan het einde toe boeit en je niet meer loslaat!

Jenny Colgan heeft echt een heerlijke manier van schrijven. Net als in haar voorgaande boeken is de omschrijving van omgeving en gebeurtenissen beeldend en heb je zelf weinig fantasie nodig om er een voorstelling van te kunnen maken!

De boeken van Jenny Colgan zijn absolute feel good boeken, ondanks de wat zwaardere thema’s. In dit geval zien we de thema’s familie, moederschap, vriendschap, hechtingsproblematiek en rouw terug in dit verhaal.
En uiteindelijk alleen maar een hele hoop liefde! Ik houd er van!

Omdat je weet dat het een feel good is, kun je zeggen dat het einde voorspelbaar is, maar toch weet Jenny weer heerlijk te verrassen met moeilijkheden en onverwachte wendingen!

Het boek wordt geschreven vanuit voornamelijk Zoe, maar je word ook meegenomen door Nina die we kennen van een eerder boek van Jenny Colgan: “Little shop of happy-ever-after“.

Hierop wil ik meteen zeggen dat dit boek absoluut geen vervolg op “Little shop of happy-ever-after” is, maar dat het wel heel leuk is om de hoofdpersonen uit dat verhaal terug te zien en te lezen hoe het met hen gaat!

Dit boek is er absoluut weer een om heerlijk weg te dromen en jezelf te begeven in de prachtige omgeving van de Schotse Hooglanden!

Jenny weet je aandacht vast te houden in het verhaal en de combinatie met boeken (een verhaal over boeken) is gewoon weer heerlijk!
Deze staan toch wel echt altijd hoog op mijn lijstje!

Het mysterieuze verhaal rondom de verdwijning van de vrouw van Ramsay blijft lang verborgen en pas helemaal aan het einde krijgen we daar de ontknoping van te lezen! Er wordt behoorlijk naar toe geleefd in het boek, dus dat maakt het wat mij betreft ondanks het feel good toch onvoorspelbaar!

Personages
Zoals eerder al genoemd wordt het verhaal hoofdzakelijk verteld vanuit Zoe, hier en daar wat passages van Nina en uiteindelijk ook enkele gedachten vanuit Ramsay.

Zoe is op mij overgekomen als een werkelijk sterke vrouw en moeder in dit verhaal. Zij krijgt wat mij betreft alle credits en Jenny Colgan heeft wederom een fantastisch hoofdpersonage neergezet!
Je kunt wat mij betreft alleen maar houden van Zoe en haar kleine jongen Hari!

Zoals ook eerder benoemd, komen we Nina ook tegen in dit verhaal. Voor lezers van “Little shop of happy-ever-after” geen onbekende, voor degene die dat boek nog niet hebben gelezen een leuke kennismaking!

Nina had mijn hart gestolen als personage in het andere boek, in dit boek vond ik haar iets minder vriendelijk overkomen.
Zeker gezien het feit dat zij net als Zoe vanuit een lastige omgeving is verhuisd naar de onbekende Schotse Hooglanden.
Iets meer sympathie voor Zoe had er wel mogen zijn vind ik!

Ook in dit boek weer heerlijk mannelijk schoon, hoe kan het ook anders!
Ik wacht echt met smart op verfilmingen van haar boeken, want dit zijn echt van die mannen waar wij vrouwen van dromen!

Wat ik heerlijk vind aan de personages van Jenny Colgan, is dat alle personages altijd passende karakters hebben. Dit overtuigd mij er absoluut van dat zij echt aan onderzoek en ontwikkeling doet. Personages zijn eigenzinnig, hebben een verhaal te vertellen en maken ontwikkelingen door! Love it!

Conclusie
Fan van Jenny Colgan?
(Of Fan van Jill Mansell? Fan van Veronica Henry en al die andere auteurs die feel good schrijven met karakter?)

Zet dit boek dan absoluut op je TBR lijstje erbij! Voor de Nederlands lezers hoop ik echt dat men gaat opschieten met de vertalingen van haar boeken, want dit is echt weer een pareltje!

Het heeft alles; liefde, drama, geluk, omgeving, personages!

Aanrader en wederom weer 5 sterren omdat er wat mij betreft gewoon niets mis is met dit geweldige verhaal!

Meer recensies van Priscilla