Bela figura

Sandra 12 augustus 2019
Maria is al 25 als haar vader op zoek gaat naar een echtgenoot voor haar. Na een paar dagen komt hij inderdaad thuis met een man die wel zo’n oudere echtgenote wil! Als alles geregeld is tussen de beide mannen trouwt Maria met de voor haar uitgezochte man, die gelukkig geen vreselijk oorlogsslachtoffer blijkt te zijn, en laat ze al haar familie achter om samen met hem ergens anders te gaan wonen. Ze komt uit een heel streng gelovig Italiaans gezin, en het mariabeeldje wat ze van thuis meeneemt is dan ook heel belangrijk voor haar. Maria vormt samen met haar man een goed team, ze krijgen 5 kinderen en zijn de eigenaren van een goedlopende winkel. Het fascisme is in opkomst en wanneer de oorlog uitbreekt is er ook nog het gevaar van de nazi’s. Maria doet alles wat in haar macht ligt om haar gezin veilig te houden, ook al voldoet dat niet altijd aan de vrome eisen van het katholieke geloof, maar: het uiterlijk vertoon is heel belangrijk, Bela Figura.

Je volgt het leven van Maria vanaf haar 25e levensjaar. In eerste instantie dus vanuit haar ouderlijk huis waar je een goed beeld krijgt van de normen waar een vroom gezin aan dient te voldoen. Dit zelfde gezinsleven is ook wat ze voor haar eigen gezin voor ogen heeft en waar ze dus alles voor zal doen om het te krijgen, want dat is nu eenmaal zoals het hoort. Het is heel bijzonder, en vaak onbegrijpelijk om te lezen wat er allemaal gebeurt in het leven van Maria, maar vooral dat het zo belangrijk is dat de gemeenschap goed over je denkt. Natuurlijk moet je alles in een andere tijdsgeest zien maar dan nog vind ik een aantal gebeurtenissen lastig te begrijpen. Maria is gezien vanuit onze tijd dan ook zeker geen sympathiek persoon maar het is wel mooi dat ze het welzijn van haar gezin boven alles stelt.

Meer recensies van Sandra