Heerlijke brieven!

Sandra 10 november 2019
Juliet is schrijfster en tijdens de oorlog schreef ze columns hierover in de krant onder een pseudoniem. Deze worden na de oorlog gebundeld en uitgegeven en ze gaat op tournee met haar succesvolle boek. Dan krijgt ze een brief van een inwoner van Guernsey, hij heeft geen idee dat Juliet schrijfster is maar hij heeft een boek in zijn bezit dat haar eigendom is geweest; haar naam en adres staan er in geschreven. Er ontstaat een levendige correspondentie en als blijkt dat een paar inwoners van Guernsey tijdens de bezetting de tijd zijn doorgekomen door een literair genootschap op te richten is de interesse van Juliet gewekt. Ze wil een artikel over hen schrijven en komt zo ook in contact met andere inwoners van het eiland. Dan blijkt dat er zoveel te vertellen is over hoe zij de Duitse bezetting beleefd hebben dat Juliet afreist naar het eiland, ze is ondertussen ook benieuwd geworden naar alle personen van wie ze brieven heeft ontvangen. Het persoonlijke contact verloopt zo goed dat Juliet er over denkt een boek te gaan schrijven over het eiland maar daarvoor zal ze langer op Guernsey moeten verblijven en dat heeft verregaande gevolgen!

Een heerlijk boek, volledig in briefvorm. Allereerst voornamelijk de brieven van Juliet aan haar uitgever Sidney maar al snel komen ook de brieven van en aan de inwoners van Guernsey. Via deze brieven volg je het verhaal, je moet alleen even goed opletten wie de brief schrijft en aan wie deze gericht is maar al snel zit je er helemaal in. Er wordt veel over boeken gesproken, dat is wel de rode draad, maar het is toch vooral ook een verhaal over de oorlog en wat sommigen hebben moeten doorstaan. Daarnaast is het zeker ook een romantisch verhaal waar vriendschap en saamhorigheid maar ook verlies in voorkomen.
De personages zijn allemaal heel innemend op hun eigen manier en dat maakt het lezen van de brieven ook een beetje persoonlijk: je leeft met iedereen mee.

Ik heb enige tijd geleden eerst de film gezien en nu dus het boek gelezen. Beide vind ik zeker de moeite waard.

Meer recensies van Sandra