Uitdagende korte thriller!

Saskia I. 06 juni 2023
Roxy, de hartsvriendin van June, is al een paar jaar vermist. Op een zeer gevoelig, haast poëtische manier, uit June haar gevoelens en gedachten in notities. Hoe zij Roxy mist, hoe haar omgeving een oordeel heeft gevormd, hoe er bijna niet meer over Roxy wordt gepraat. Langzaamaan kom je als lezer ook meer te weten over de twee vriendinnen. Het contrast in hun opvoeding, een geheimpje dat ze met zich meedragen, de uitspattingen van Roxy,… Als June een berichtje van een onbekend nummer ontvangt met een uitnodiging én een foto van Roxy, schakelt het verhaal over naar een andere layout en schrijfstijl. June gaat in op de uitnodiging, wordt bedwelmd, zit plots in een vliegtuig en belandt in Los Angeles. Ze komt in een luxueuze omgeving terecht, waar de oude Jerry zich graag laat omringen met mooie meiden. Is Roxy hier ook?

Bij het doorbladeren van deze hardcover valt meteen de mooie layout op. De notities in het eerste deel hebben een aparte opmaak en doorheen het boek wordt er soms gebruik gemaakt van speelse lettertypes. De quotes van Billie Eilish, Lana del Rey en Vladimir Nabokov vooraan in het boek maakten mij zeker nieuwsgierig. Vooral het eerste deel, de notities, vond ik heel sterk en knap in taalgebruik! Mooi, niet te moeilijk en toch uitdagend genoeg! In het tweede deel is de geloofwaardigheid een beetje zoek, maar spannend is het zeker! Hoewel er suggestief wordt geschreven over seksueel misbruik, is dit toch beangstigend.
Naast de interessante opbouw is er ook veel aandacht besteed aan muziek, film, gebeurtenissen en boeken. Pulp Fiction, Hans Andreus, de Deense uitvinder met zijn onderzeeër, Día de los muertos,… De weetgierige lezer kan hier zelf meer informatie over gaan opzoeken. Het interessante nawoord verduidelijkt waar de inspiratie voor Het penthouse vandaan komt en hierdoor kan je het verhaal ook beter plaatsen.

Het Penthouse is de vijfde ‘Shortie’ die door Blossom Books is uitgegeven. Deze reeks richt zich op jongeren die wat moeite hebben met lezen of zich laten ontmoedigen door dikke boeken. Maar het zijn ook gewoon fijne tussendoortjes, ook voor volwassenen! Achteraan op het boek staan er telkens kernwoorden (vermissing, zoektocht, vriendschap, seksueel misbruik), de korte inhoud en een tip voor een leesfragment. Handig om de nieuwsgierigheid aan te wakkeren en een gepaste keuze te kunnen maken! Voor diegenen die verder willen ingaan op het boek, persoonlijk of in klasverband, is er achteraan een vragenlijst toegevoegd.

“Hoe goed kende ik je eigenlijk? Kun je iemand wel helemaal kennen?”

Meer recensies van Saskia I.