Puzzel voor gevorderden

Het boek gaat over de hoofdpersoon S. die een manifest aan het schrijven is over deep learning en algo ritmes. Hierin gaat hij op zoek naar hoe kunstenaars/dichters/schrijvers de vernieuwingen in de jaren ’20 hebben ervaren en hoe hij dit kan toepassen op het heden. Hij heeft een neuro stimulator in zijn rug om de clusterhoofdpijn te verminderen, maar dit zit hem meer in de weg, dan dat het hem helpt. Door dit apparaatje gaat S. zich afvragen of een mens ook in een computer gestopt kan worden en hoe gaat het dan met gevoelens en empathie?

Dit was mijn eerste blind date ervaring en ik was blij verrast dat ik uitgekozen was! Vol verwachting zat ik op het pakketje te wachten en ik was heel benieuwd wat het voor boek zou zijn en wat het verhaal zou zijn.

Toen ik aan het boek begon, had ik wat moeite erin te komen. Ik begreep niet goed waar het verhaal nu eigenlijk over ging. Gaandeweg werd er wel steeds meer duidelijk en vielen puzzelstukjes op zijn plek. Hierbij hielp het om me in te lezen over de historische personages en meer over hun achtergrond te weten te komen. De gedachtegang van de hoofdpersoon vond ik lastig om te volgen, het ging van de hak op de tak en ik moest stukken vaak herlezen om te weten waar het nu eigenlijk over ging. Ik miste diepgang van de andere karakters om erachter te komen wat hun relatie was. Dit kwam pas erg laat in het boek naar voren. Al met al viel het me tegen en zou ik het niet zo snel aanbevelen.

Het is geen doorsnee roman. Wanneer je van kunst / filosofie en dichten houdt, kan het wellicht wel iets voor je zijn. De schrijver stelt een hedendaags thema aan de kaak over hoe ver moeten we gaan met robots en ontwikkelingen rondom de computers etc?

Meer recensies van Sharons Boekenwereld