Een heerlijk uitdagende puzzel

Sigried 17 februari 2023 Hebban Recensent
The candy house is om verschillende redenen een uitdagend boek. Ten eerste is er de inhoud: centraal staat de uitvinding van het uitwendig geheugen. Mensen kunnen ervoor kiezen om hun bewuste en onderbewuste herinneringen op te slaan op een extern toestel waardoor ze te allen tijde toegang hebben tot elke gebeurtenis in hun leven, zelfs die momenten die ze al lang waren vergeten. Bovendien is het ook mogelijk om die herinneringen op te slaan in het collectief geheugen, een plek die toegankelijk is voor iedereen die bereid is de eigen herinneringen te delen. Op die manier kan je bv. niet enkel een bepaald optreden herbeleven, maar kan je ook bekijken hoe andere aanwezigen dat moment ervaren hebben. Deze technologie biedt een bron van voordelen: misdadigers worden sneller opgepakt, trauma’s kunnen gericht behandeld worden, mensen met dementie kunnen met de juiste herinneringen geïnjecteerd worden… Maar natuurlijk loeren er ook gevaren om de hoek: hoe zit het met de privacy van mensen, in welke mate gebruiken bedrijven de data om keuzes te beïnvloeden…. Egan laat zowel voor- als tegenstanders aan het woord, waardoor dit futuristische fenomeen in alle nuances aan de lezer wordt voorgesteld.

De uitdaging ligt ook in de opbouw van het verhaal. Elk hoofdstuk wordt verteld vanuit het perspectief van een ander personage en vanuit een ander moment in tijd, zowel in het verleden als in de toekomst. Dat klinkt complexer dan het is. Door de meeslepende, vlotte schrijfstijl van Egan is het een plezierig spel om te achterhalen hoe de verteller van dat stuk zich verhoudt ten opzichte van de andere personages en hoe dat hoofdstuk in de chronologie van de plot past. Ik had een papiertje nodig om de relaties tussen de personages te visualiseren en zou zeker aanraden om het lezen van dit boek niet te vaak te onderbreken zodat je het groter geheel gemakkelijk voor ogen kan houden.

Heb je nood aan een roman met een niet-alledaags verhaal waarvoor je wat moeite moet doen, dan wordt je tijdens het lezen van The Candy House zeker beloond. Na Manhattan Beach, was dit het tweede boek dat ik van Jennifer Egan las en opnieuw konden de plot en schrijfstijl mij van begin tot einde boeien. Ik ga zeker meer van haar lezen.

Meer recensies van Sigried