Bear necessity

Sigried 13 januari 2021 Hebban Recensent
Ik las dit boek met een andere titel, nl. Bear necessity, maar het gaat om dezelfde roman.
Bear necessity is het debuut van James Gould-Bourn over de vader-zoonrelatie van Danny en de elfjarige Will, die sinds de dood van zijn moeder geen woord meer heeft gezegd. Verwacht geen diepgaande analyses over rouwverwerking of ouderschap. De auteur houdt zijn verhaal continue humoristisch en leuk, wat een even aandoenlijk als vreemd geheel oplevert.

In zijn zoektocht naar de stem van zijn zoon is Danny bereid om zichzelf heruit te vinden, om ver buiten zijn comfortzone te gaan en zich belachelijk te maken. Die pogingen zijn soms ontroerend, soms grotesk en vaak ronduit ongeloofwaardig. Maar op de één of andere manier werkt het. De grappige, doeltreffende beschrijvingen van personages en situaties geven het verhaal een sprookjesachtige sfeer waardoor het onrealistische karakter minder een struikelblok wordt. Net als in een sprookje gaat het immers over de moraal van het verhaal, een moraal die er naar het einde toe vingerdik op ligt waardoor het jammer genoeg aan kracht verliest. Toch is dit een leuk debuut waarmee je het echte leven even naar de achtergrond kan duwen.

Meer recensies van Sigried