In het Engels wellicht een stuk beter.

Soferet 26 januari 2020
Anna Fox werkt als online psychologe. Dat komt haar goed uit, want met haar agorafobie durft ze niet naar buiten te gaan. Naast haar werk als psychologe speelt ze online schaken, kijkt ze oude films en bespioneert ze haar buren. Op een avond ziet ze dat haar buurvrouw wordt neergestoken en belt ze de politie. Die vindt geen bewijs dat er ook maar iets heeft plaatsgevonden. Het feit dat Anna zich dagelijks volgiet met rode wijn en pillen als snoepjes slikt zorgt er dan al gauw voor dat men denkt dat ze het zich heeft ingebeeld. Voor zover dat mogelijk is probeert Anna haar herinneringen aan die avond helder te krijgen en wanneer haar buurjongen langs komt en zij haar psychologische inzichten op hem loslaat raakt ze ervan overtuigd dat ze het bij het juiste eind had. Maar hoe overtuigd ze de politie? En hoe komt ze aan bewijs? Of heeft ze het zich toch ingebeeld?

De vrouw in het raam begint een beetje met een valse start. A.J. Finn start met het uiteenzetten van de dagbesteding van Anna en na de zoveelste fles wijn die ze soldaat maakt, schreeuwen je hersenen om vrijgelaten te worden. Hoe langdradig kun je zijn? Ik heb even online gespiekt en het advies was om toch door te bijten en door te lezen. Dat was an zich al een hele opgave, want de vertaling vanuit het Engels is hier en daar tenenkrommend letterlijk en niet fijn lezen in het Nederlands.

Wanneer je je neerlegt bij de vertaling en de zoveelste doos merlot voor lief neemt, komt ongeveer op de helft van het boek dan eindelijk de spanning tevoorschijn. Niet zozeer in de geschiedenis van Anna, die erg doorschijnend en voorspelbaar is, maar meer op het gebied van wat zij die avond nu eigenlijk gezien heeft. Wanneer ze het bij het rechte eind heeft, wie heeft het dan gedaan? Meerdere verdachten komen letterlijk om de hoek kijken en zetten je aan het denken. Wie is de meest logische verdachte?

Kun je goed in het Engels lezen? Dan denk ik dat het verhaal een stuk spannender wegleest en kom je waarschijnlijk uit op 3 sterren.

Meer recensies van Soferet