Zoektocht in Mumbai naar het Bombay van weleer

SofieDeBraekeleer 16 oktober 2023 Hebban Recensent
Hedwig Meesters debuteerde met de roman Zonnemeisjes in 2019. Met Dagboek uit Bombay is ze aan haar derde roman toe.

Het boek speelt zich af in twee tijdsperiodes. In 1938 woont de Britse Felicity in Bombay in de nadagen van de koloniale periode. Haar vader werkt voor de koloniale overheid. Felicity schrijft over haar leven en hoe de liefde daar verandering in brengt. In 2019 vindt haar kleindochter Isabel het dagboek van haar grootmoeder en beslist naar het drukke, hedendaagse Mumbai te reizen om meer te weten te komen over haar onbekende Indiase grootvader en op zoek te gaan naar familieleden. Daar ontmoet ze Nora en Dennis waardoor haar reis onverwachte wendingen krijgt.

Het verhaal is vlot geschreven. Het leest snel en de hoofdstukken zijn kort. Er wordt voldoende afgewisseld tussen de twee tijdlijnen, zodat je nieuwsgierig blijft en blijft doorlezen.

De auteur haalt veel thema’s aan, zoals racisme, klassenongelijkheid, kolonialisme, bodyshaming en liefde. Zo leert de lezer dat kastelozen na hun dood overgeleverd zijn aan de goede wil van anderen: op veel crematieplaatsen zijn hun lichamen niet welkom. In beide tijdlijnen speelt de romantiek een rol.

Over de keuzes die de personages maken, kan je in beide tijdlijnen wel eens de wenkbrauwen fronsen. Maar de hoofdpersonages zijn sympathiek en je leeft met hen mee.

De schrijfster weet haar lezers te raken met verschillende ontroerende voorvallen.

‘Op een dag waren alle bekenden uit Felicity’s leven verhuisd of overleden en had niemand in deze stad geweten wie ze was geweest. Vreemden waren aan haar graf voorbijgelopen, zonder te weten wie ze was.’

Ook een beetje humor van tijd tot tijd kan Hedwig Meesters vlot aan.

‘Ik wil niet zeuren,’ zei Dennis, ‘maar waar blijft dat restaurant? Ik val bijna van mijn graat.’
‘Paar minuten,’ zei Nora.
‘Van die langgerekte Indiase minuten?’ vroeg Isabel.
‘Nora-minuten.’
‘Wat volgens mij op hetzelfde neerkomt,’ zei Dennis.

India’s culturele geschiedenis is enorm. Heb je altijd al iets willen bijleren over dit land, zowel over het koloniale tijdperk als over het heden, dan is Dagboek uit Bombay een mogelijk startpunt. Het boek neemt je mee op een culturele reis door het kleurrijke India. De lezer leert verschillende zaken bij over het India van net voor de Tweede Wereldoorlog en het huidige India. Van de torens van stilte waarop de Parsi hun doden leggen, zodat gieren en kraaien het vlees van de botten kunnen pikken, tot het drinken van koeienpis om kanker te voorkomen of te genezen door sommige hindoes. Wie veel meer wil weten en dieper wil gaan, is daarna vast geïnteresseerd in een non-fictieboek over het land.

Een minpuntje waren de tik- en taalfouten die iets te veelvuldig waren. Een eindredactie kan er een paar over het hoofd zien, maar dit boek wordt hopelijk voor een volgende druk nog eens grondig onder de loep genomen.

Meer recensies van SofieDeBraekeleer