Andy McNab was van 1984 tot 1993 lid van de sas special forces van Groot –Brittanië. Dus hij weet waarover hij schrijft met het boek Crisis Four
Verhaal
Het verhaal speelt zich af in het Amerika van eind jaren 90. Clinton is president en de dreiging van Bin Laden is sterk aanwezig. Het hoofdpersonage in dit boek word gevraagd om een collega te zoeken. De zoektocht speelt zich af in Washington en rond een meer in North Carolina. Hierbij word de natuur van deze gebieden net te weinig in detail gebracht.
Plot
Het volledige boek is in de IK-vorm geschreven. We bekijken dus alles vanuit het standpunt van ons hoofdpersonage. Dit boek kunnen we best in 2delen splitsen. Het eerste gedeelte start met wat spanning maar zwakt af naar wat gezien kan worden als een pure voorbereiding naar de actie. Je voelt de actie naderen maar die start eigenlijk maar echt in de tweede helft van het verhaal. Dit tweede deel zit dan ook tot op het einde boordevol met actie. Alles is mooi uitgewerkt en hetgene dat gebeurt komt echt geloofwaardig over.
Personages
De personages worden omschreven als zuivere spionnen , maar ze zijn zoveel meer. Doorheen de volledige eerste helft leren we verschillende personen kennen en sommige daarvan leren we echt goed kennen qua gevoelens en manieren van denken en doen. Maar in het deel waar alle actie zich bevind durven ze je soms toch nog te verrassen in hun doen en laten. Ze hebben allemaal wel hun zwakkere en sterkere punten die door de andere personages wel eens gebruikt worden voor of tegen hen.
Slot
Het slot is niet onverwacht. Het vermoeden over wat zal gebeuren zal bij de meesten wel juist zitten. Het beste aan het slot van dit boek is eigenlijk het allerlaatste hoofdstukje waarbij de verandering in het hoofdpersonage duidelijk word.
Conclusie
Een boek met een voorbereidende helft en een actie helft. Een spionage thriller geschreven door een auteur die het zelf meegemaakt heeft. Karaktervolle personages op een net te weinig omschreven achtergrond.

Reacties op: Een boek uit twee delen

Crisis four - Andy McNab
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het e-book € 7,99