WW1 dag per dag

sven (JustBooks) 23 september 2019
De eerste wereldoorlog ligt voor velen onder ons ver terug in de geschiedenis. We kunnen meestal maar vertrouwen op de verhalen die onze grootouders vertellen die zij zelf te horen kregen van hun eigen ouders. Zelf waren ze nog niet geboren of op zijn minst te klein om er iets van mee gekregen te hebben.
Dit boek ,geschreven door Ian Westwell, gaat van net voor de oorlog tot net na de oorlog. Dag per dag word verteld waar en wanneer en wie er op het slagveld of in de loopgraven aanwezig was. De tactiek die aangewend werd, het materiaal dat men gebruikte. Hoe moesten de soldaten overleven in de loopgraven. De aanvallen op de steden waar de gewone bevolking probeerde verder ze gaan met zijn leven. Of toch voor zover dit mogelijk was in die oorlogstijd. Ook word zeer duidelijk dat de oorlog echt woede over heel het hedendaagse europa. De brandhaarden waren enorm verspreid en soms werd gevochten voor cm aan grond.
De oorlog word beschreven in begeleidende tekst naast de betreffende datum. De tekst is elke keer kort opgesteld maar bevat genoeg info om een beeld te kunnen vormen wat er die dag plaatsvond. Er word niet geschuwd om met cijfers aan te tonen hoe hoog de verliezen waren bij beide partijen. Voor sommige lezers kunnen deze cijfers soms saai overkomen maar ze tonen de effectieve verwoesting die de oorlog had op mensenlevens.
De tekst word veelal bijgestaan door foto’s die tonen waar het in de tekst over gaat. Zo krijg je niet enkel de gruwel van een oorlog te lezen maar ook te zien. Alle foto zijn in zwart-wit opmaak.
Conclusie
Een gedetailleerd boek over alle ‘vecht’ dagen van de eerste wereldoorlog voorzien van begeleidende tekst en foto’s. Gelukkig dat er toen mensen waren die moedig genoeg waren om deze gebeurtenissen op de gevoelige plaat vast te leggen.

Meer recensies van sven (JustBooks)