Dramatische ontknoping

Ton Jansen 19 augustus 2020
Verrassingen zijn altijd welkom. Dit boek doet dat in positieve zin. Het is een debuut. Er gebeurt van alles in dit verhaal dat als flashback wordt verteld door Elias. Hij schrijft over zijn eerst niet gewilde zusje die later onafscheidelijk is en getroffen wordt door veel tegenslag. Bij haar moet zelfs een been geamputeerd worden. Het gaat zeker niet goed met Elias, dat lezen wij uit zijn contacten met de psycholoog. Ondertussen wordt hij verliefd op Polly. Zowel aan Evi als aan Polly is een deel van het verhaal gewijd. De twee meisjes zijn ook erg op elkaar gesteld. Ze gaan, vaak met zijn drieƫn, naar een natuurgebied. Daar vindt een dramatisch ongeluk plaats. De al weinig stabiele Elias kan dit niet verwerken. Het heeft grote gevolgen. Een prima boek. Gek genoeg vind ik het omslag niet aantrekkelijk, hoewel passend bij het verhaal. Waar je wel aan moet wennen of moet appreciƫren Is het gebruik van intertekstualiteit, oude en nieuwere bands en films enz. zijn in het verhaal ingepast en dat in ruime mate. Het is een boek voor de rijpere lezer en zal ook volwassen lezers aanspreken. Zo komt een onbekend boek positief uit de bus, onbekend maakt niet onbemind in dit geval.

Meer recensies van Ton Jansen