Veel ellende

Ton Jansen 29 juli 2019
De verhalen die de Vlaming Dirk Bracke schrijft hebben vaak een veelheid aan ellende in zich. Zijn verhaal ' Watervrees' is dan ook een typische Bracke. Het heeft een Vlaamse inslag al is dat geen leesbelemmering. Je moet wel een beetje bestand zijn tegen de overdaad aan problemen: de aan borderline leidende moeder, de wrede opvoeding van Sien waarbij haar moeder Sien wilde verdrinken, het overlijden van vader, aanranding, drugsgeraleerde problemen van haar broer en een eigen woonplek vinden waar enige vorm van liefde is. Haar nieuwste luefde, Frankie, lijkt in eerste instantie iemand die Siens leven weer op de rit krijgt, maar zijn achtergronden zijn veel duisterder dan gedacht. Het verhaal wordt afgewisseld met flashbacks van Siens jeugd ( 7 of 8 jaar). Qua leeftijd vind ik het een 15+ boek. Persoonlijk vind ik ' Het engelenhuis' van Bracke zijn meest geslaagde boek. Als je niet bang voor een ruime portie ellende, dan kan dit vlotlezende boek geschikt zijn.

Meer recensies van Ton Jansen