Waardige afsluiter van serie

Ik was erg benieuwd naar dit derde deel van de Linn Stahl-serie, aangezien ik vorige week deel 2 ‘De aasgieren’ gelezen had en deze mij toch iets tegengevallen was. Ik hoopte dan ook dat dit derde deel weer beter zou zijn en dit kan ik, na het lezen, volmondig beamen.

Er gebeurt een hoop en het is zaak dat je alles goed blijft volgen om de draad niet kwijt te raken. Het is een politiek verhaal waarbij een groep nazi’s zich opwerpen tegen de AFA-groep, waar Linn in het verleden ook toebehoorde. Het is wel echt zaak dat je het voorgaande deel gelezen hebt, want anders mis je cruciale informatie en kun je het verhaal niet volgen. Dit gevoel had ik minder tussen deel 1 en 2. De rol van Linn is ten opzichte van de voorgaande delen wel veranderd voor mijn gevoel. Ze werkt nu meer op eigen houtje en het vertrouwen wat ze eerder had in Erik en Rickard lijkt zo goed als verdwenen, maar er is geen duidelijke aanleiding waarom dat vertrouwen weg is.

De personages leer je goed kennen. Al komen er ook veel nieuwe personages voorbij, waarbij steeds duidelijk blijft wie wie is. Dat vind ik erg goed gedaan want als er opeens een hoop nieuwe personages bij komen heb ik hier normaal nogal eens wat problemen mee.

Ik vond dit derde deel weer een stuk beter dan het tweede deel en ik bleef steeds doorlezen. Dit kwam ook doordat de spanning goed opgebouwd wordt en je dus nieuwsgierig blijft hoe het verhaal afloopt.

Deze ontknoping zag ik echter niet aankomen en ik bleef in shock achter. Dit had ik echt niet verwacht en vind ik gedurfd, maar wel passend bij de serie. Wel werd het einde na de schokkende gebeurtenis abrupt afgebroken en bleef ik toch enigszins verdwaasd achter met een hoop vragen die door mijn hoofd spookten. Dit derde deel is een mooie afsluiter van deze serie en zodra er nieuw werk van Jonsson verschijnt zal ik deze zeker weer gaan lezen.

Dit boek ontvingen wij van The house of Books als recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes