Prachtig vervolg op De Zusterklokken

AdaW 24 februari 2022
‘Jij zult wijd rennen en ik zal nauw rennen, en als het weefsel geweven is, zullen wij samen weer terugkeren.’

Het Zustertapijt is de nieuwe roman van Lars Mytting en deel twee van de Zusterklokken-trilogie. Ook deze roman speelt zich grotendeels af in het afgelegen Noorse dorpje Butangen, waar Kai Schweigaard nog altijd dominee is. De gebeurtenissen uit het eerste deel van de trilogie hebben inmiddels ruim twintig jaar geleden plaatsgevonden en de 20ste eeuw is begonnen. Jehans Hekne is inmiddels volwassen geworden en leidt een arm en zwaar bestaan. Tijdens het jagen ontmoet hij een rijke Engelsman van zijn leeftijd, waarmee hij een opmerkelijke band voelt. Deze ontmoeting zal vergaande gevolgen hebben. Ook voor Kai Schweigaard, de dominee die nog altijd op zoek is naar het Zustertapijt en die ene Zusterklok, die op de bodem van het meer ligt. Ook komt de industriële ontwikkeling om de hoek kijken en de gevolgen hiervan voor Butangen en omgeving.

Het Zustertapijt is een prachtig vervolg op De Zusterklokken. De voorafgaande gebeurtenissen zijn in diverse passages in het verhaal verweven. Lars Mytting schrijft erg beeldend en sfeervol. De beschrijvingen van de natuur en de eenvoudige boerenbevolking zijn ook dit keer indrukwekkend verbeeld. De personages zijn op zeer inlevende wijze neergezet. De menselijke onhebbelijkheden en stille verlangens, en vele andere aspecten van de menselijke psyche komen aan bod. Het mystieke wordt zo beschreven dat het geloofwaardig overkomt. Als lezer wordt je meegenomen in het verhaal en het laat je niet meer los.

Voor het lezen van Het Zustertapijt is het raadzaam om eerst De Zusterklokken te lezen. Weliswaar wordt er regelmatig informatie uit het eerste deel in verwerkt, maar voor de optimale beleving is het beter om beide delen te lezen. En vooral omdat het zulke ontzettend mooie boeken zijn, die allebei de volle aandacht verdienen. En nu is het wachten op deel drie, wat hopelijk weer net zo prachtig wordt!

Meer recensies van AdaW