Een piloot op z’n retour

AdaW 29 maart 2022
‘Hier zit ik, de vliegenier, neergemaaid, uit de lucht geschoten, in de grond geboord, en zij heft haar voet en stampt me er nog dieper in.’

De terugvlucht is de tweede roman van Ines Nijs. Zij is schrijfster en redacteur. Ze woont en werkt in België en Senegal.

Hoofdpersoon in De terugvlucht is Victor Heylighen, een Belgische piloot die regelmatig naar Congo vliegt. Het is vlak na WOII. Victor is een gevierd man, maar kan de snelle ontwikkelingen in de luchtvaart niet bijbenen. Na enkele fouten wordt hij geschorst door zijn werkgever.

Het huwelijk van Victor met Helena is een sleur geworden. Als uitkomt dat Helena een affaire met een collega heeft, kiest ze toch voor Victor. Victor twijfelt inmiddels aan hun relatie en begint zelf een affaire met Delphine. Hij verblijft veel bij zijn moeder met wie hij een zeer hechte band heeft omdat zij hem grotendeels alleen heeft opgevoed.

Victor begint een handel in Afrikaanse maskers en dierfiguren samen met Eliane Degreef, een vrouw die hij in Congo heeft ontmoet. Zij koopt in en hij zorgt voor afzetkanalen in Europa. Hij wordt hierbij geholpen door de broer van Delphine.

Als zijn moeder overlijdt en hij verdacht wordt van fraude is de val van Victor nabij. De herinnering aan een bombardement tijdens zijn periode bij de RAF komt weer boven. Hij voelt zich schuldig en hij zoekt contact met een nabestaande. Na de rechtszaak over de fraude heeft het boek een abrupt einde.

De schrijfstijl van Ines Nijs is goed. Het taalgebruik is soms wat ouderwets, maar past in het tijdsbeeld en de locatie. Belangrijke thema’s zijn relaties, verval, verlies, zelfmoord, rouw. De ontwikkeling van de hoofdpersoon is goed omschreven. Het is duidelijk een neerwaartse beweging, namelijk een man op z’n retour. De titel De terugvlucht is hier vast aan ontleend. De personages zijn goed getroffen, hoewel jammer is dat het moeilijk is om sympathie voor hen te krijgen. Enkele personages spelen een beperkte rol in het boek en dienen slechts om aspecten van Victor neer te zetten. Het verhaal doet soms gekunsteld aan, wat de geloofwaardigheid niet ten goede komt.

Meer recensies van AdaW