Tinten van de kleur van de waarheid

Anita 20 april 2020
‘Het bloemenmeisje’ is de alom bejubelde thriller van Anya Niewierra en wordt uitgegeven door Uitgeverij Luitingh-Sijthoff.
‘De mens is een wolf voor zijn medemens’ of ‘Homo homini lupus est’ uit Asinaria van Plautus, 195 v. C. leidt het boek in. Benieuwd te ontdekken wat dit citaat te maken heeft met het verhaal dat volgt.
Reeds in de Proloog wordt de lezer het verhaal ingesleurd. De ‘verteller’ beschrijft hoe een verwilderd meisje wordt aangetroffen naast het dode lichaam van haar moeder, hoe ze wordt meegenomen naar de bewoonde wereld, een jaar later ook administratief erkend wordt door de maatschappij en vanaf dan Nina Fleurie heet.
Wanneer op 6 juli 2019 Nina en ‘mama’ Gigi een nieuwe Natuurwinkel Fleurie’ openen in Prades, komt haar leven in een storm terecht die zo’n 15 dagen lang haar leven op zijn grondvesten doet daveren en voorgoed zal veranderen.
Hoofdpersonage Nina brengt haar verhaal in de ‘ik-vorm’. Anya kent haar personage tot in de dieptste vezel van haar zijn: haar verlatingsangst, woede, schuldgevoel, doorzettingsvermogen worden met diepgang uitgewerkt. Nina is een heel compleet en menselijk neergezet karakter. Haar verleden heeft haar geboetseerd tot een zonderlinge vrouw: tijdens haar kinderjaren werd ze mentaal en lichamelijk verwaarloosd door haar ‘vreemde’ moeder; contact met mensen had ze hoegenaamd niet; ze leefde afgaand op haar instincten volgens de wetten van de haar omringende natuur. Nina houdt niet van mensen, maar des te meer van de natuurelementen, planten, kruiden en dieren. In haar communicatie naar mensen toe kan je haar ongeremd noemen. Desalniettemin ga je als lezer helemaal overstag voor haar.
In een zinnenprikkelende literaire thriller waarin het lijkt alsof je met je eigen neus de geuren mee opsnuift, je de wind je huid voelt strelen, je met je ogen de schoonheid van de Franse Pyreneeën aanschouwt, tuimel je van het ene mysterie in het andere: wie vermoordde Mia Blekers; waarom haatte zij haar eigen dochter zo hartsgrondig; waarom werden de tweelingzusjes van elkaar gescheiden; wie is het die gelogen en bedrogen heeft; welke rol spelen de geschiedenis en al die andere personages in het verleden en heden van Nina?
Tijdens haar zoektocht die Nina van de Pyreneeën over Maastricht naar de Ardennen en weer terug brengt, wordt de spanning ingenieus en goed gedoseerd opgebouwd. Nergens zakt het verhaal in. Vertrouwend op haar intuïtie gaat Nina de confrontatie met haar ‘wolven’ aan. Is het verhaal ongeloofwaardig? Nee, het zou zo maar kunnen.
‘Het bloemenmeisje’ is filmisch en realistisch geschreven. Spanning en emotionele beleving zijn helemaal in balans. Ondertussen is het ongelofelijk genieten van mooie beelden van de natuur, het referentiekader van Nina, en van de mooie zinnen en beeldende vergelijkingen van Anya Niewierra.
‘Het bloemenmeisje’ is een mooie literaire thriller en krijgt van mij vijf sterren. *****

Meer recensies van Anita