Ingenieus plot, fictie die de werkelijkheid toont.

Gert en Kristien wonen met hun dochter Lore in Brussel. Gert wil een rustigere omgeving opzoeken en daarom verhuist het gezin naar Limburg. Hun buren zijn de gepensioneerde arts Jean-Paul en diens vrouw Bernadette, plastische chirurg met een privé praktijk. Laer zal blijken waarom. Ze werkt er samen met een andere arts die esthetische chirurgie doet. Lore leert er Leo kennen, een knappe Argentijn, die zorgt voor de paarden. Gert ziet het wel zitten om te gaan helpen bij de artsen en mee voor de paarden te zorgen als Leo naar het Natuurhulpcentrum moet, Gert wil ook de dokters helpen met het ophalen van patiënten , maar het duurt niet lang voor hij aanvoelt dat er niets niet klopt..In Colombia leren we het koppel Diana en Juan kennen. Zij verdienen hun geld met het aanbrengen van kandidaten voor orgaantransplantaties, om op die manier te ontsnappen aan de bittere armoede waarin ze leven. Uiteraard loopt niet alles van een leien dakje, komt er een kink in de kabel en loopt het mis.

Het verhaal kent korte hoofdstukken waarbij er voortdurend gewisseld wordt van setting, zonder dat het verwarrend of rommelig wordt. Wat op zich al een prestatie is voor een gevestigd auteur, dus zeker voor een debuterend schrijver.
Het duurt niet zo lang voor je door hebt dat er iets serieus mis is. De auteur weet de omgeving erg mooi te beschrijven, je ziet de weiden met de paarden voor je en je ziet ook dingen in een ton voor je geestesoog verschijnen die je liever niet had willen zien. Ook de buitenwijken in Bogotà zijn zeer goed beschreven, wie ooit in het land was, weet hoé erg de situatie er is. Extreme armoede die wij ons hier niet kunnen voorstellen pal naast onschatbare rijkdom die ook hier bij ons alleen maar voor de happy few is weggelegd. Dan hoef je niet verwonderd te zijn dat mensen met een wat minder uitgebouwd geweten of mensen die echt aan de afgrond staan foute dingen gaan doen.
De personages worden mooi uitgetekend, je herkent er vast wel enkele van, het zijn mensen van vlees en bloed met hun goede en minder goede kanten.
De karakters zijn heel uiteenlopend en ze hebben allem
Ik vond he een supergoed boek, een thriller met een maatschappelijk verhaal, waar we misschien allemaal eens moeten over nadenken. Als een boek dat doet, de lezer laten nadenken, dan is het een goed boek. Want dat is wat literatuur doet. Ook bij ontspanningsliteratuur.
Ik hou niet van lugubere thrillers waar het bloed van de muren spat en elke handeling tot in den treure moet worden beschreven. Ook al gebeuren er in dit verhaal vreselijke dingen, toch heb je niet het idee dat het te expliciet is.
Of hier een vervolg op moet komen? Velen zullen zeggen van wel, maar voor mij hoeft dat niet. Het was een erg goed boek en sequels hebben nogal eens de neiging wat minder te zijn. Uiteraard hoop ik wel dat de auteur blijft schrijven en ik kijk uit naar een volgend boek! Aanrader!!!,

Meer recensies van anne-marie margrete dewachter franke