Een cosy-crime waar je een beetje dronken van wordt

Voor de Boekenreizigers leesclub lazen we dit keer ‘Nadorst’ va n Marly Van Otterloo. Een spannend verhaal, cosy crime . Een groepje mensen die allemaal betrapt zijn op dronken rijden moeten een cursus volgen om zich bewust te worden van de gevaren van hun gedrag. Cursusleidster Liset is ervaren maar deze groep is ànders zo lijkt het wel, van bij het begin is er een heel andere dynamiek binnen de groep, waar ze niet altijd de vinger op kan leggen maar die wel voor onbehagen zorgt.
We leren alle deelnemers kennen en er is al meteen sympathie voor sommigen en antipathie voor anderen. Stilaan wordt duidelijk wie wie is en waarom de dynamiek soms zo broos is en soms ontspoort.
Liset is alleenstaande moeder van een puberzoon die het haar niet makkelijk maakt en ook al kennis maakte met justitie. Hij lijkt te denken dat de wereld om hem draait en dat dat normaal is en zijn moeder slaagt er niet in daar invloed op te hebben. De personages worden mooi beschreven. Soms wat onwaarschijnlijk maar het is een verhaal natuurlijk. Geert loopt al na vijf minuten de klas uit, ziek. Hij komt niet meer terug. Henk vindt zichzelf de nestor van het gezelschap en lijkt niet in te zien dat nestor zijn en voor de zoveelste keer gepakt worden op dronken rijden niet echt een match is. Sharon is met haar uiterlijk bezig en met niet veel meer, thuis dringt haar vriendin erop aan dat ze een andere job gaat doen dan de horeca, wat naar mijn mening verstandig zou zijn. Dan is er nog Brand, zoon van ene gepensioneerd huisarts die dronken op zijn scooter reed en Loes een dame die zich stierlijk verveelt in het leven in het algemeen en in haar huwelijk in het bijzonder. Peter, het haantje van de groep en de wat raadselachtige Clara, de zijn de wat meer mysterieuze personages, terwijl zanger Jeffrey, die ooit 1 hit scoorde de beschrijvingen van de cursisten wat verzacht. Stiekem hebben we wel een beetje sympathie voor hem.
Wat er dan echt gebeurd is? Wat komt de politie doen? Wie is de dode die ze gevonden hebben? Hoe is die aan zijn eind gekomen?
Het is een prettig lezend verhaal, je kunt inleven in de personages, je snapt soms wel waarom ze een misstap begingen. De personages zijn levensecht beschreven en niet karikaturaal zoals wel eens het geval is in dergelijke verhalen. Dat vond ik, nog meer dan het plot, een knappe prestatie van de auteur. Een spannend, leuk verhaal, zeker de moeite waard om te lezen!

Meer recensies van anne-marie margrete dewachter franke