Feelgood met een historisch vernisje

Voor de leesclub van de Boekenreizigers lazen we dit keer ‘ Op de adem van de tijd’ van Marja Visscher. Het levensverhaal van Suzanne Nanette Sablairolles, een gevierde negentiende-eeuwse actrice. Dit boek werd aangekondigd als een historische roman en daar mag je mij ’s nachts voor wakker maken. Alleen, voor deze dan toch niet. Sorry, maar een historische roman is voor mij iets anders dan historische feelgood. Hier zat zoveel meer in. Deze actrice speelt een rol; op de planken, maar ernaast even goed. Of dat altijd haar eigen keuze is, is na zoveel tijd moeilijk in te schatten, natuurlijk en ze geniet wel van het feit dat ze voor het voetlicht staat maar echt gelukkig is ze niet.
De drie mannen in haar leven spelen allemaal hun eigen belangrijke rol om haar een leven als diva te geven, maar het blijft echt oppervlakkig. Ook de band met de dochter, een zeer gewaardeerde sopraan in het opéra léger-genre in het culturele milieu van het Brussel van de jaren 1910-1930. De mannen hebben allemaal zo hun eigen reden om de vrouw als diva te vereren, en nee, die reden is niet altijd mooi. De naam van de actrice is al lang weggedeemsterd in de annalen van de vergetelheid, tenzij iemand familie heeft die haar familieleden nog heeft gekend. Mijn oma kende haar dochter vrij goed. Ze heeft die regelmatig horen zingen, nogal tot ongenoegen van opa die het maar niks vond, en wij vonden het wel grappig om de discussie tussen oma en opa, zoveel jaren na dato nog een keer te horen.
Misschien dat ik het daarom zo jammer vind dat het boek niet dieper ingaat op de leefwereld van deze actrice. Ik moest regelmatig denken aan het leven va Florence Foster Jenkins, die ook zo meedogenloos gebruikt werd door de mannen in haar leven. Misschien dat ik beïnvloed ben door het boek en de film over haar leven, dat is mogelijk, maar ik vond dit geen historische roman, daarvoor bleef het allemaal te oppervlakkig en te zeemzoeterig. Ik klasseer dit eerder onder ‘historische feelgood’. Nee, daar is niks mis mee, maar het is geen historische roman.
Hou je van feelgood en vind je het wel eens leuk om te proeven van het historische sausje waarmee hij overgoten werd? Dan i dit vast een aanrader voor jou. Helaa was hij dat absoluut niet voor mij. Ik wilde 2,5 ster geven, maar dat kan niet op Hebban, dus worden het er 3, omdat ik besef dat ik misschien wel erg streng ben omdat het een genre is dat mij niet aanspreekt.

Meer recensies van anne-marie margrete dewachter franke