Alweer een absolute topper! Vuurwerk gegarandeerd.

Voor de leesclub van De Boekenreizigers lazen we het laatste boek van Sterre Carron, the queen of crime in België en Nederland, Doolhof van verraad. Ik volg Sterre al van bij haar allereerste boek, Mara, en heb haar als auteur een geweldige evolutie zien doormaken. Sommige dingen vind ik een beetje jammer, met andere ben ik dan weer heel blij. Ook in dit boek houdt Sterre je weer aan je stoel /zetel/bank gekluisterd. Amy; nieuw teamlid bij Rani en haar collega’s verloor 20 jaar geleden haar beste vriendin Phoebe die vermoord werd teruggevonden. Zaak werd nooit opgelost, maar Amy was overtuigd van de schuld van Phoebe’s ex-vriend Kevin. Alleen, overtuigd zijn, gut feeling, het wéten, het is (gelukkig maar) niet genoeg in ons rechtssysteem om iemand veroordeeld te krijgen. Amy wist dat Phoebe een geheim met zich meedroeg dat ze nooit aan Amy verteld heeft en dat blijft Amy bezighouden.
Amy werd rechercheur, haar eerste baan was een tegenvaller maar bij het team van Rani voelt ze zich prima. Je voelt meteen dat er vuurwerk in de lucht zit tussen beide dames.
Dan wordt er een jong meisje vermoord en de modus operandi vertoont toch wel behoorlijk wat gelijkenissen met de moord op Phoebe. Dat laat bij Amy alles weer naar boven komen en algauw vallen er nog meer slachtoffers. Rani heeft haar handen vol aan raspaardje Amy (ik zat stiekem te gniffelen), maar al heel gauw blijkt dat de wereld van Amy opnieuw dooreen geschud gaat worden.

Opnieuw verwerkte Sterre Carron maatschappelijke thema’s als pesten en racisme naadloos in haar verhaal, waarmee ze bewijst tot de groten in het genre te behoren; Een plek die ze allang veroverd heeft en met elk boek weer bewijst meer dan 100% waard te zijn. De samenwerking in het team, soms het gebrek eraan, de karakters die elkaar aanvullen en soms stevig botsen, het zit er allemaal weer in.

Het gaat vooruit en je moet je kopje erbij houden om nergens iets te missen, maar dat is ent het fijne aan de boeken van Sterre Carron. Het is ook allemaal realistisch, iedereen herkent wel iemand in het team.
Opnieuw schreef onze leading lady of crime een absolute topper. Waar blijft ze de inspiratie vandaan halen, vraag je je dan af. Er doen er haar dat niet veel na. Sterre levert met dit boek weer een absolute topper af. Heel heel heel dikke aanrader voor de liefhebbers van het thrillergenre.

Meer recensies van anne-marie margrete dewachter franke