Een bijzonder verhaal over een bijzondere vrouw

Voor de leesclub van De Boekenreizigers lazen we dit keer ‘Suster Bertken’ Van Frans Willem Verbaas. Suster Bertken is een historische figuur, die in Utrecht leefde. Ze werd als kind van een priester geboren, wat haar maatschappelijke status niet echt ten goede kwam, zeker niet na het overlijden van haar vader. De relatie met haar vader verslechterde na een gebeurtenis in haar jeugd, al blijft ze van hem houden. Hij leert haar Latijn en ze geraakt geïnteresseerd in de moderne devotie, een beweging die op gang getrokken werd door Geert Grote. Als haar vader in vreemde omstandigheden sterft, besluit ze zich te laten inkluizen, maar dat is niet eenvoudig, ze is er veel te jong voor. Daarom verblijft ze enkele jaren in een klooster, waar ze novice blijft, geen eeuwige geloften aflegt, tot ze dan uiteindelijk toestemming krijgt zich te lazen inkluizen in een kluis in de Buurkerk, een kluis die ze zelf bekostigde en die ze niet meer zou verlaten tot aan haar dood, 57 jaar later. Wat drijft iemand ertoe om zo’n extreme stap te zetten? Berta, zoals haar doopnaam luidt, heeft zich in het hoofd gehaald dat zij moet boeten voor de zonden van haar vader en haar broer. Moet dat echt van de kerk? Nee. Maar Suster Bertken is een buitenbeentje. Als ze eenmaal iets in haar hoofd heeft, dan krijg je dat er met geen stokken meer uit.
Toch is ze zeer geliefd in de stad, want mensen komen bij haar, aan haar venster, om kleine en grote problemen te bespreken.
De auteur, zelf predikant, weet de historische Bertken mooi in te passen in een vlot leesbaar verhaal. Nee, Bertken is geen halve heilige, ze heeft best ook haar wat mindere kantjes, gelukkig maar.
Je gaat nadenken over waarom iemand zoiets doet. Ook inde Middeleeuwen was inkluizing nu niet meteen een vaak voorkomend iets. Bisschoppen moesten daar toestemming voor geven en er werden best wel voorwaarden gesteld.
Maar suster Bertken heeft een doel voor ogen en daar zal niemand haar van afbrengen. Ze was een verstandige vrouw met een groot hart, dat uitging naar mensen in problemen.
Een heel bijzonder verhaal, vlot verteld, over een vrouw die ik eigenlijk best had willen kennen. Aanrader!

Meer recensies van anne-marie margrete dewachter franke