afsluiter trilogie

Voor de leesclub van De Boekenreizigers mochten we het afsluitende deel van de trilogie lezen, ‘Slangenvel’. Je kunt het boek als stand-alone lezen, maar mij lijkt het toch fijner als je ook de twee eerste delen leest.
Floor woont ondertussen alweer een hele tijd in Caïro, samen met Rayan en hun 2 kinderen. Die gaan ondertussen naar school en dus kan Floor haar baan als reisleidster ook weer oppakken. De eerste trip zal er eentje met collega Kamal zijn. Groot is Floors verrassing als ze merkt dat er tussen de deelnemers oude bekenden zitten. Tussen haar en Rayan gaat het niet zo best, Rayan gooit haar verwijt naar het hoofd en een van de reizigers is onwel geworden en overgebracht naar het ziekenhuis waar hij helaas overleden is. En dat is nog maar het begin van een reeks ellende.
Floor is er zeker van dat haar verleden er voor iets tussenzit en dat maakt haar onrustig. Ze kan het dan wel niet bewijzen, maar ze wéét het gewoon. Het gedrag van sommige mensen in de groep is ook niet van die aard dat het de toestand weer kalmeert, wel integendeel. En dan valt er opnieuw een dode… Zo stilaan weet Floor echt niet meer wie ze nog kan vertrouwen.

Floor heeft haar leven in Caïro redelijk op orde, al speelt het verleden haar nog altijd parten. Je krijgt een inkijkje in dat verleden en je kunt dus dit boek lezen zonder de twee eerdere delen te hebben gelezen, maar je mist dan toch wel dingen.

De auteur beschrijft de mensen en hun eigenaardigheden op een makkelijk leesbare manier al zijn er hier en daar wel wat losse eindjes. De beschrijving van landschap en culturele hoogstandjes laten vermoeden dat de auteur echt wel bekend is met het land en zijn gebruiken en dat is vaak wel een plus in dit verhaal.
Mooi verhaal, beeldende stijl. Het leest vlot, al vond ik de eerste twee delen nog beter.

Meer recensies van anne-marie margrete dewachter franke