Thriller waar je echt niet in verzeild wil raken. Het zal je maar gebeuren!

Voor de leesclub van De Boekenreizigers lazen we dit keer ‘Onderstroom’ van Linda Jansma. Het was Linda op haar best. Ik las al haar boeken tot nu toe en het is duidelijk dat ze haar tweede adem vond en klaar is voor hopelijk weer een hele reeks gewoon geweldige boeken. Ze is een auteur die keer op keer bewijst dat ook in dit genre topboeken geschreven worden.
Het verhaal gaat over een zeilschool die in zwaar weer kwam, financieel en anderszins. De dochter van Hester, baas van de school, werd twee jaar geleden vermoord teruggevonden. Een drama, uiteraard. Hesters man houdt het voor bekeken en het huwelijk houdt geen stand. Stilaan probeert Hester samen met zoon Jort en haar andere dochter, Silke, allebei eveneens gepassioneerde zeilers, de zeilschool drijvende te houden, iets waar ze in eerste instantie ook goed lijken in te slagen.
De moordenaar van Insa wordt niet gevonden. Als er dan twee jaar later weer een meisje dood gevonden wordt, bekruipt Hester een ‘unheimisches’ gevoel. Is de moordenaar weer terug? Of misschien nog wel erger, is hij nooit weggeweest?
Het verhaal begint rustig, je kunt je inleven in een fijne vakantie voor zeilliefhebbers, maar al heel gauw sluipt er iets sinisters in het verhaal. In handen van een ervaren auteur als Linda Jansma gebeurt dit heel subtiel, je krijgt soms de rillingen, je weet dat er iets te gebeuren staat maar wat precies dan?
Waarom is Timo zo overduidelijk nerveus? Weet hij iets? Wat is er met Menno aan de hand? Alle personages zijn netjes uitgetekend, allemaal met hun positieve en negatieve kanten, waardoor ze erg herkenbaar zijn en je sympathie voor hen hebt of net helemaal niet.
Als blijkt dat het toch weer helemaal anders zat dan je in het begin dacht, dan weet je dat het een verhaal was dat door een goede auteur werd geschreven, en dat is hier zeker het geval. Heel graag gelezen, een absolute aanrader!

Meer recensies van anne-marie margrete dewachter franke