Een thriller met een politiek tintje, het is niet al goud wat blinkt!

Jacky Leeghwater is journaliste en schrijft ook voor Volkskrant. Ze is gescheiden van Pim en hun 2 dochters verblijven een week bij haar en een week bij hun vader. Jacky geniet dan van samenzijn met haar vriendin, Edith. En dan is daar ook Didier Vermeire, leider van de Groenen in het Europees Parlement, getrouwd maar ook verliefd op Jacky. Huwelijkse trouw zegt hem niet zoveel. Jacky en Didier kennen elkaar nog van vroeger. Ze gaan ook elke maand samen naar Straatsburg als de karavaan vanuit Brussel weer daarheen vertrekt voor vergaderingen van het Europees Parlement.
Maar dan krijgt Jacky opnieuw nare twitterberichten. Didier vindt et allemaal wel loslopen en vindt dat ze zich niet zo druk moet maken, maar Jacky begint zich bijzonder ongemakkelijk te voelen binnen de relatie, er sluipt twijfel en wantrouwen in. Ze zijn ook professioneel met elkaar gelieerd en moeten dus goed uitkijken wat ze doen of zeggen, want hun beider carrières kunnen er zo maar van afhangen.

Het verhaal is duidelijk en chronologisch gestructureerd en goed te volgen dus. Als journalist is Jacky natuurlijk altijd uit op een scoop. De politieke wereld is haar terrein, het spreekt vanzelf dat haar relatie met een hooggeplaatst politicus dus een goed bewaard geheim moet blijven. Maar of dat ook lukt?

De auteur heeft een vlotte stijl. Je merkt subtiele verschillen tussen het woordgebruik in de privésfeer en op professioneel val, wat eigenlijk heel nap gedaan is en nooit storend werkt. Het is een thriller met een licht politiek tintje, wat mij in principe niet zo aanspreekt, maar het Europese Parlement is een omgeving die me niet helemaal vreemd was, dus dat was dan ook wel weer fijn.
Maak je geen zorgen als je niets van politiek kent, dat hoeft niet om het verhaal te kunnen volgen, het geeft gewoon de achtergrond weer waartegen het verhaal zich afspeelt. Ik vind een thriller met een beetje een speciale insteek altijd wel fijn en dat wist de auteur hier prima te brengen.
Het is een spannend verhaal dat je helemaal meezuigt in het verloop van de feiten. En als je dan denkt te weten hoe het allemaal in mekaar zit, blijk je toch niet alles goed te hebben ingeschat. Fijn boek, goed verhaal, dus zoek je nog een spannend verhaal? Dit is er eentje.

Meer recensies van anne-marie margrete dewachter franke