3.5/5 sterren

Toen ik jonger was las ik zeer graag fanfictie, maar de afgelopen jaren is dit steeds geminderd. Voornamelijk omdat ik niet echt meer 'fan' was van iets. Het lezen van een fanfictie over een boyband die je niet kent, is best wel spannend. Ik heb voordien wel even op moeten zoeken wie ze precies waren.
Wat mij vooral opviel in dit boek was de vlotheid. Zowel in de schrijfstijl als in het verloop van het verhaal. Het boek werd hierdoor een page turner. Je geraakt er snel doorheen en kan gewoon even ontspannen.
Daarnaast haalt het ook enkele herkenbare elementen op. Uiteraard heeft iedereen een eerste liefde en alles wat daar bij hoort. Daarvoor hoeft het geen beroemdheid te zijn. Die herkenbaarheid maakte dat de fanfictie zo luchtig bleef. Dat het niet te beladen of een 'te-ver-van-mijn-bed'-show werd. Het gaf interactie en de lezer kan hierdoor ook beter zichzelf herkennen.
Het verhaal, ondanks enkele clichés, is goed uitgewerkt. Ik denk eerlijk gezegd ook dat dit genre bijna onmogelijk is zonder een cliché. Op zich vind ik dat zelf niet zo erg. Soms is het wegsmelten bij een cliché net wat je nodig hebt.

Wat mij niet geheel wist te overtuigen? Alles leek te kloppen: het verhaal, de setting, de schrijfstijl,... Maar de personages vielen voor mij niet geheel op hun plaatst.
Ik kende de boyband niet, en vond het heel moeilijk om een oordeel te maken over de personage die zij voorstellen. Want: ben ik nu personen of personages aan het beoordelen? En met wie moet ik nu precies een band opbouwen?
Uiteraard is het zowat onmogelijk om bekende personen correct weer te geven. Ik denk dat voor mij hier het schoentje wrong, dat ik mezelf als lezer daar wat mee voelde worstelen.
Dat terwijl het personage Olivia wel gewoon een uniek persoon was. Haar vond ik dan wel weer helemaal top, en kon ik mezelf in haar inleven. Alleen vond ik haar soms wat jonger overkomen dan de leeftijd die ze had.
Daarnaast vond ik sommige dingen heel ongemakkelijk. Wat eigenlijk een goed ding is. Die eerste liefde, die beroemdheid die je crush is, en allerlei dingen binnen dat straatje; die zijn ook gewoon ongemakkelijk. Helaas heeft dat wel een beetje mijn leeshouding beïnvloed. Het bracht me weer terug naar toen ik zelf 15 jaar oud was, en hoe ongemakkelijk ik die eerste liefde vond.
Zodus: dit heeft de auteur zeer zeker bereikt, de emoties overbrengen en ook de realiteit aan de lezer laten voelen. Herinneringen ophalen zelfs. Maar helaas gaf dat soms zo'n vreemd gevoel, dat ik me niet meer focuste op Olivia en het verhaal dat zij vertelde.

Smaakgericht: de fanfic deeltjes hadden voor mij niet gehoeven.
Ik heb wat gezocht naar een link met de eigenlijk plot, maar die vond ik niet. Buiten dat het de fanfictie van Olivia was, had ik niet echt een klik met die deeltjes. Alleen dat ze toch op sommige punten zeer gelijk leken aan de plot op zich.

Dit boek is het zeer waard om eens te lezen. Een page turner die je helemaal gaat meenemen in de wereld van fangirls, je jeugdherinneringen weer naar boven doet halen en in alle eerlijkheid: je met moment ook doet lachen door de humor die erin verwerkt zit.

Reacties op: Fanfictie en meer

Droomleven van een Fangirl - Laurianne Aerts