lekker spooky!

anouk-spooren 10 december 2019
Dit boek is het adult debut van Leigh Bardugo, die vooral bekend werd door haar Grisha serie en Six of Crows. Het was heel anders dan haar jeugdigere boeken. Dit boek voelde realistisch aan met toch een grote kern fantasy. De magie was in het verhaal verweven. Ook was het heel was duisterder dan haar gewoonlijke boeken. Het verhaal is ook vrij verschillend van de achterflap. Ook moeten mensen opletten dat er triggerwarnings zijn voor geweld, verkrachting, moord.

De personages vond ik echt fantastisch. Het hoofdpersonage is Alex, die een bijzondere gave heeft die vele mensen verafschuwd, maar anderen fascineert. Zij is net als al de rest van het verhaal best duister, samen met haar verleden. De was wel heel fijn om te lezen. Een ander personage is Darlington. Soms hebben we van hem een stukje perspectief. Hij lijkt in dit boek een beetje op een nerd, met een verborgen kant die we nog niet hebben mogen ontdekken. Ik vond hem het beste van alle karakters. Ik wil zeker meer over hem lezen in de volgende boeken.
een personage die mij helemaal verrast heeft, is Dawes. ze lijkt in het begin stom, maar hoe verder in het verhaal, hoe toffer ze wordt om te lezen. Hetzelfde met inspecteur Turner. Ik heb alle personages in mijn hart gesloten

het verhaal zelf is super interessant en voor mij ook heel uniek. Ik weet niet als er andere boeken zijn met soortgelijke thema's, maar die heb ik dan toch nog niet gelezen. Er zijn heel wat plottwists in het verhaal, vooral wanneer het einde nadert. Hoe de personages met alles omgaan wordt dan ook heel goed uitgelegd en beschreven. Ik kon me het perfect voorstellen en sommige dingen waren ook nog eens eng, daar hou ik van. Het verhaal schakelt tussen meerdere tijden. Het verleden en het heden. Al moet ik toegeven dat ik het verleden nog net een tikkeltje interessanter.

Het verhaal heeft heel veel goede punten, maar helaas ook een paar minder goede. Vooral in het begin van het verhaal. Er wordt een heleboel informatie op je hoofd gedropt die in het begin heel onduidelijk is. Ik weet nog steeds niet hoe de huizen van Yale in elkaar zitten met hun 'Tombs'. Ook was het tempo afschuwelijk traag de eerste 50 pagina's, maar gelukkig, zodra je daar voorbij bent wordt het tien keer beter.

Leigh Bardugo heeft dus weer een fantastisch boek geschreven. Ik raad het zeker aan als van van duistere boeken houdt. Ik kan in ieder geval niet wachten tot het volgende boek.

Meer recensies van anouk-spooren