Niet superspannend, wel geboeid

Antoinette Schram 12 november 2019
In het begin van de Tweede Slaap rijdt een pastoor op een paard door de heuvels en bossen van Engeland. Het jaartal 1468 wordt in de eerste zin genoemd, maar het duurt tot het einde van het derde hoofdstuk (blz 35) dat de lezer door heeft dat wij niet zomaar terug zijn in de Middeleeuwen. De eerwaarde ontdekt een voorwerp met op de achterkant het ultieme symbool van hoogmoed en godslastering van den Ouden: een appel met een hap eruit.

Robert Harris heeft bestsellers geschreven over een het Romeinse Rijk en dat bracht hem op het idee om een thriller te schrijven die zich afspeelt in de toekomst. Mensen kijken terug op de brokstukken van onze beschaving. Zij vragen zich af wat er is gebeurd, want de samenleving zoals wij die kennen is in de Tweede Slaap al zo’n 800 jaar geleden vergaan. Welke ramp zich heeft voorgedaan weten de mensen niet precies, maar opvallend is dat de kerk het weer voor het zeggen heeft gekregen.

Het verhaal speelt zich af in amper een week, waarin de jonge geestelijke Christopher Fairfax, in een dorp aan de rand van Wessex de begrafenisdienst moet leiden van pastoor Lacy, die 32 jaar de voorganger is geweest in het dorpje Addicott. De dood van de pastoor, zijn eigenzinnige interesses, zijn wandeltochten en opgravingen in het gebied, zijn puzzelstukjes die Fairfax met behulp van een aantal dorpsbewoners probeert op te lossen. Langzaam maar zeker ontdekt hij wat de Apocalyps is geweest, die de kerk als verklaring geeft voor het verval van de oude beschaving.

De Tweede slaap is uitgegeven als thriller, maar ik vind hem niet echt superspannend. Ik heb hem wel geboeid gelezen, vooral gefascineerd door wat er van onze beschaving overblijft slechts gladgeslepen glas en plastic. Het is een prikkel tot duurzaam leven. Dat de kerk opnieuw een belangrijke pijler wordt, vind ik interessant, maar om het overtuigend te laten zijn, heeft Robert Harris de toekomst wel verschrikkelijk vereenvoudigd. Als onze techniek en het internet er niet meer zijn, is toch niet al ons wetenschappelijk denken zomaar verdwenen? Laat staan dat andere volken met een ander geloof opeens weer mijlenver weg van Engeland leven.

Meer recensies van Antoinette Schram