De ballade van slangen en zangvogels

Aspen 25 juni 2020
Coriolanus Snow heeft het na de oorlogsjaren niet makkelijk. Door mentor te worden in de hongerspelen en hiermee te winnen hoopt hij meer kansen te krijgen. Wanneer hij de mentor van Lucy Grey, het meisje uit district 12, wordt is hij in eerste instantie ook zwaar teleurgesteld. Tijdens de voorbereiding en de spelen gebeuren er echter verschillende dingen en blijkt Lucy misschien niet eens zo’n slechte tribuut te zijn.

Hoewel het verhaal lekker vlot weg las en ik er absoluut wel van heb genoten had dit niet dezelfde spanning die ik in de hongerspelen zo kon waarderen. Het verhaal was niet heel snel en er gebeurde ook niet veel. Er werden veel dingen beschreven vanuit de gedachten van Coriolanus. Ik merkte hierdoor wel een sterke persoonlijke ontwikkeling bij hem wat leuk was om te volgen. De rest van de personages bleven voor mijn gevoel wat meer op de achtergrond.

Het verhaal het gedurende het hele boek een lekker tempo maar de laatste 100 pagina’s gingen ineens heel snel. Hierdoor ben ik ook met veel vragen blijven zitten en zijn gebeurtenissen mij niet allemaal helemaal duidelijk. Ook had ik soms wat moeite met alle namen van de personages. Er werden veel moeilijk en bijzondere namen gebruikt die ik niet kon onthouden.

Er werden regelmatig connecties gemaakt met de oorspronkelijke serie die erg leuk gedaan waren. Zo komen verschillende liedjes, plekken maar ook voorouders van personages in het verhaal naar voren.

In totaal viel het mij een beetje tegen. Misschien dat mijn verwachtingen te hoog waren. Toch was het wel een plezierig verhaal om te lezen met leuke aspecten erin verwerkt.

Meer recensies van Aspen