prachtige historische roman

beja 12 september 2020
De Verwisseling, wat een fantastisch boek, een historische roman gebaseerd op een waargebeurd verhaal.De verwisseling speelt zich af in Tsjechoslowakije, 1944. Van het begin af aan heeft het boek je in de greep en zit je helemaal in het verhaal.De liefde tussen Bill en Izabela is voelbaar en je wil weten hoe het afloopt. Izabela werkt met haar moeder in het door de nazi's bezette gebied op het land van hun boerderij,haar vader en broer hebben zich aangesloten bij de partizanen. Ze zijn dus helemaal alleen.Er worden krijgsgevangen op hun land geplaatst om hun te helpen op de boerderij,voor hun eigen veiligheid kunnen ze dit niet weigeren.Een van de krijgsgevangenen is Bill. Hij is ondanks de gevangenschap positief ingesteld. Izabela valt als een blok voor deze krachtige persoonlijkheid Uiteindelijk trouwen de twee geliefden, ondanks de dreiging om hen heen.Ze proberen te vluchten, Izabela heeft haar haar afgeknipt en draagt de kleren van haar broer.Zo hopen ze uit handen te blijven van de nazi’s.. helaas worden ze toch ontdekt, en naar een krijgsgevangenenkamp gebracht. Daar zijn vele ontberingen maar ook hulp van medegevangen die mede proberen te zorgen dat niemand erachter komt dat izabela geen jongen is.. Zullen Bill en Izabela het ooit levend redden of zal haar geheim onthuld worden en haar in een nog groter gevaar brengen?Dan volgt nog de lange mars van uren lopen per dag naar Duitsland.wat een indrukwekkend boek,het valt moeilijk weg te leggen! Aaanrader vind ik het.

Meer recensies van beja