De tirannie van verdienste

Ben 17 oktober 2020
De tirannie van verdienste, over de toekomst van de democratie.
Dit boek geeft interessante inzichten in het ontstaan van een tweedeling in de maatschappij, erg interessant om te lezen.
Het gaat bijvoorbeeld over wat er schuilt achter de steun van de bevolking voor Donald Trump, de overstap van veel traditionele Labour-kiezers naar de conservatieven en de stemming voor Brexit?
Hij stelt dat het een combinatie is van globalisering en wat hij noemt de tirannie van verdienste
Deze tirannie van verdienste, met de bijbehorende wrok, de grootste kloof in de samenleving is nu tussen degenen die een diploma hebben en degenen die dat niet hebben. Het zijn degenen met universitaire diploma's die vooruit komen, die de samenleving domineren, die de Labour Party en de Democraten in de VS vormgeven, zodat deze partijen niet langer arbeiders vertegenwoordigen zoals ze ooit deden.
Om zelfs maar te kunnen hopen op vernieuwing van ons morele en maatschappelijk bestel zullen we eerst moeten begrijpen hoe onze sociale banden en ons onderling respect in de laatste veertig jaar steeds verder afgebrokkeld zijn.
In dit boek probeert de auteur uit te leggen hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe we een politiek kunnen ontwikkelen die zich inzet voor het algemeen welzijn
Centraal in zijn betoog staat dat hoeveel je verdient, je waarde niet bepaalt. Waar mensen naar snakken, zegt de auteur is naar werk dat naar waarde geschat wordt, werk dat als nuttig en op de een of andere manier bevredigend wordt ervaren.
Interessante kijk op de toekomst van de democratie , en een erg fijn boek om te lezen.
Geeft je tevens nieuwe inzichten en dingen om over na te denken.

Meer recensies van Ben