Het probleem Bill Gates : De mythe van de goede miljardair

Ben 06 januari 2024
Het probleem Bill Gates : De mythe van de goede miljardair.
Ik verheugde me erop om dit boek te lezen want ik vind dit soort boeken altijd boeiend.
Bij het openslaan schrok ik wel even van het kleine lettertype dat gebruikt is (of het ligt aan mijn leeftijd) maar gedurende het lezen went het wel.
Tim Schwab is een onderzoeksjournalist en geeft in dit boek een opsomming van alles waar hij achter gekomen is over de zogenaamde liefdadigheid van de stichting de Bill & Melinda Gates Foundation ( BMGF) dat wat ze doen vaak voor eigen gewin is. Wat best een opgave was want niemand durfde eigenlijk met de auteur te praten of informatie te verstrekken Dat de alom geprezen “goede miljardair” die fortuinen schenkt aan een breed scala van projecten, dat het eigenlijk een mythe is, de stichting ontsnapt aan toezicht en regels, zij geniet van fiscale voordelen en verrijkt vooral zichzelf. Door dit boek krijg je wel een heel ander beeld van Bill Gates.
Vreemd vind ik ook dat dit nooit eerder is bekeken. Veel kritiek uit de auteur ook op het gebied van vaccins tijden de corona periode, de Gates Foundation domineerde en verprutste het COVAX-programma van de Wereldgezondheidsorganisatie om Covid-vaccins aan te schaffen, wat resulteerde in een tragische schaarste aan vaccins in Afrika en andere arme regio’s.Je kijkt na het lezen van dit boek wel heel anders tegen Bill Gates aan. Handig dat er achterin het boek een link staat waar je online de noten die bij het boek horen kunt lezen.
Geen gemakkelijk boek maar wel interessant om te lezen!

Meer recensies van Ben