Indringend verhaal

Ben 26 november 2022
De Kampschilders van Jan Brokken heeft een mooie cover die aansluit bij het verhaal.
Ik heb genoten van het boek "De tuinen van Buitenzorg" dus ik verwacht dat dit ook weer een aanrader zou zijn en dat is het! Het boek is overzichtelijk ingedeeld in drie hoofdstukken
De ouders van Jan Brokken, Han en Olga waren nog jong toen ze in 1935 naar Nederlands-Indië vertrokken, ze vestigden zich in Makassar op Sulawesi.
Als de Japanners het eiland bezetten worden de ouders van Jan Brokken in verschillende kampen geplaatst. Er is een kamp voor de vrouwen en kinderen, en één voor de mannen.
Daar ontmoeten ze drie kunstenaars De kampschilders waar de titel van het boek opslaat.
Maria en Willem Hofker en Rudolf Bonnet.Het verhaal verteld over hoe Olga en Han in kampen op Celebes overleven en hoe zij met hun medegevangenen de vaak wrede behandeling van de Japanse heersers doorstaan
Ondanks de erbarmelijke omstandigheden, werken de kunstenaars in gevangenschap stug door. Het geld dat de werken opbrengen komt in een kamp kas, om extra medicijnen en voedsel te kunnen kopen.
Het boek is indringend en aangrijpend, De angst en de beklemming kun je voelen tijdens het lezen. Mooi ook vind ik de afgedrukte tekeningen en schilderijen van de kunstenaars.
Weer echt een boek met de bekende Jan Brokken stijl, indringend en met mooie zinnen.

Meer recensies van Ben