Winnie & Nelson

Ben 18 juni 2023
Winnie & Nelson, portret van een huwelijk.Het verhaal gaat over het huwelijk van Nelson Mandela en Winnie Madikizela-Mandela en over de vele gebeurtenissen in hun leven.Een huwelijk dat 33 jaar geduurd heeft en dat zich grotendeels afspeelde op Robbeneiland, de strafkolonie waar Nelson Mandela 27 jaar van zijn leven doorbracht.Ik schrok wel van de dikte van het boek,584 pagina's maar tijdens het lezen blijft het verhaal boeien. Je wordt als lezer meegenomen in hun boeiende uitgebreide levensverhaal Het huwelijk van 1958 tot 1996 in 7 thema's verdeelt over maar liefst 65 hoofdstukken De auteur schakelt steeds van Winnie naar Nelson en terug, op een manier waardoor je wil blijven lezen. Het is mooi en droevig tegelijk, het huwelijk van deze twee sterke persoonlijkheden. Zoveel pijn is er geleden, zoveel doorgemaakt en ook de pijn die ze elkaar hebben toegebracht. Het boek geeft tevens een goede inkijk in de verwikkelingen rondom de apartheidsbeweging.Fijn dat het geen dwepend boek is geworden waar de hoofdpersonen als helden worden betiteld, het is menselijk beschreven met al hun goede en foute dingen Mooie toevoeging de diverse foto's in het midden van het boek.Ik vind het een aanrader, zeer lezenswaardig en informatief!

Meer recensies van Ben