Sprakeloos

Boekenmiepje 21 juli 2022
Sprakeloos. Dit is het enige woord wat in mij opkomt na het lezen van dit prachtige en ontroerende verhaal. Er waren al lovende reacties, maar na het lezen van het boek kan ik alleen maar beamen dat dit verhaal zeker wel 5 sterren waard is.

De 61-jarige Chiara Arrighetti is jarenlang dè modeontwerpster van Italië én ver daarbuiten. Als 18 jarig meisje werd zij ontdekt door Gabriele Galanti, ook een respectabel modeontwerper. Gabriele neemt Chiara onder zijn hoede en neemt haar mee naar Milaan. Sindsdien leeft zij een zeer welvarend leven. Het kan allemaal niet op; meerdere winkels op elk mooi plekje in de wereld, modeshows, mooie huizen en ga zo maar door. Maar ècht gelukkig is Chiara niet. Diep van binnen draagt zij een geheim met zich mee; een groot verdriet waar Chiara nooit over heeft gesproken. Ze besluit journaliste Francesca uit te nodigen om haar autobiografie te schrijven. Chiara neemt Francisca mee naar 12 augustus 1944, de dag waarop haar leven in een puinhoop veranderde...

Het verhaal van Chiara is opgedeeld in drie tijdsvlakken; 1944, de jaren 50 en rond 1994. Zo leer je langzamerhand het grote geheim van Chiara kennen. Want wat zij allemaal heeft gezien en meegemaakt, is met geen pen te beschrijven.. zo ontzettend akelig en verdrietig. En dat terwijl anderszijds haar leven zo fijn is, met lieve mensen om haar heen en een fantastische carriere.
Het boek zit zo goed en vlot in elkaar dat je Chiara haar verhaal helemaal mee beleeft en voelt. Jerrad Hoff weet je mee te nemen in de gedachtes en het verdriet, wat het erg realistisch en beeldend maakt. Daarbij is het verhaal niet alleen ontroerend, het is ook een mooi verhaal. Het is erg lastig een recensie te schrijven zonder te spoilen, maar ga dit boek alsjeblieft lezen. Dit boek is alles hoe een Roman zou moeten zijn.
Ik heb dit al eerder gezegd; maar Sant'Anna verdiend meer aandacht dan dat het nu krijgt.

Meer recensies van Boekenmiepje