"Een nieuwe serie en hij doet het gewoon wéér!: #Mustread"

Carla Kooijman 07 september 2020
Als je een spannende serie hebt geschreven, kan het lastig zijn om een nieuwe serie goed gestalte te geven, wat mij betreft is Bryndza hier UITSTEKEND in geslaagd !
Kate Marshall was ooit een veelbelovende jonge rechercheur bij de Londense politie. Van die carrière is alleen niets meer over! Ondanks dat zij een seriemoordenaar ontmaskerde, bracht het haar niets dan ellende. Achter gebleven met een flink litteken, letterlijk en figuurlijk, een kind waar ze niet voltijds voor kan zorgen en een nieuwe carrière, probeert ze er het beste van te maken. Maar als jaren later een echtpaar bij haar aanklopt voor hulp, om hun dochter te vinden, kan ze niet anders dan zich ermee te bemoeien. Er is iemand actief die de seriemoordenaar van weleer bewondert en erger: als copycat ‘opereert’. Voordat Kate het weet zit ze middenin het onderzoek! Zij snapt beter dan wie ook, hoe deze moordenaar te werk gaat. Alleen zou ze zestien jaar geleden het vijfde slachtoffer zijn geweest, komt de copycat-moordenaar ook zover? In welk wespennest heeft ze zich gestoken, en kan ze haar zoon erbuiten houden?
In deze nieuwe serie van Robert Bryndza speelt Kate Marshall de hoofdrol, best lastig na en ijzersterke serie van zes delen met Erika Foster. Toch lijkt het hem moeiteloos gelukt!
In Zonder gezicht startten we in 1995 en worden we meegenomen, met Kate Marshall, haar baas Peter Conway en haar team, in hun zoektocht naar de seriemoordenaar ‘De kannibaal van Nine Elms’ genaamd. Kate ontmaskert deze moordenaar, en zet hem achter de tralies, maar ontsnapt zelf ternauwernood aan de dood. Zwaar gewond, behoorlijk vernederd en getraumatiseerd eindigt hier ook haar loopbaan bij de politie!
Met deze start zit je meteen in het verhaal! Als we vervolgens overschakelen naar de tegenwoordige tijd komen we er achter dat Kate intussen werkzaam is als docent Criminologie, waar ze nauw samen werkt met haar assistent Tristan. Ogenschijnlijk lijkt alles in rustiger vaarwater te zijn gekomen. Maar Kate heeft zeker zo haar problemen. Ze probeert die te baas te blijven voor haar zoontje, die grotendeels bij haar moeder woont. Als ze vervolgens benadert wordt door een oud bekende, forensisch patholoog, die haar mening vraagt over een slachtoffer, krijgt Kate het moeilijk. Zij is er van overtuigd, net als de patholoog, dat dit slachtoffer grote gelijkenis vertoond met slachtoffers van jaren geleden. Is er een copycat-moordenaar actief? Bijna tegelijkertijd wordt ze benaderd door een echtpaar met de vraag op zoek te gaan naar hun dochter Caitlyn, die al jarenlang vermist is. Volgens hen ook slachtoffer van de seriemoordenaar van vroeger, alleen is ze nooit gevonden. Samen met haar assistent Tristan besluit ze deze mensen te helpen in hun zoektocht. Niet wetende dat ze haar hele leven hiermee overhoop haalt!
Het verhaal raast voorbij, korte snelle hoofdstukken met meerdere perspectieven. Kate en Tristan komen veel aan bod, maar ook de serie moordenaar in de gevangenis en zijn moeder en, niet te vergeten, de copycat- moordenaar. Ik vind dat Zonder gezicht uitermate geslaagd is als spannende thriller! Kate kan sterker worden neergezet als personage voor mijn gevoel. Maar aangezien er zeker nog een vervolg komt hebben we nog tijd om Kate beter te leren kennen.

Meer recensies van Carla Kooijman