EEN VERHAAL DAT VEEL GRENZEN VAN HET BETAMELIJKE TART

Cees van Rhienen 20 februari 2024
[RECENSIE] Tijgerlelie van Marion Pauw

EEN VERHAAL DAT VEEL GRENZEN VAN HET BETAMELIJKE TART

++ ‘Ik merk dat ik ben gestopt met ademen en dwing mezelf om lang uit te blazen. Ik kan dit aan. Ik ben niet meer dat meisje van toen. Ik ben sterk, verweerd door de elementen en gehard door eenzaamheid’ ++

Oorspronkelijke titel: Tijgerlelie
ISBN: 978 90 263 6001 5
Uitgegeven door: Uitgeverij Ambo|Anthos
Pagina’s: 352
Vertaling:
Beoordeling: ⭐️⭐️⭐️, ½ ⭐️

Op zesjarige leeftijd emigreerde Marion Pauw met haar ouders van Tasmanië naar Leeuwarden. Daar groeide ze verder op in een strenggelovig gezin. Na haar schoolperiode doorlopen te hebben ging ze werken als freelance journaliste en copywriter bij reclamebureaus. Als auteur brak ze in Nederland definitief door met haar boek Daglicht, waarvoor ze in 2009 de Gouden Strop kreeg. Het verhaal is verfilmd en ook in de bioscoop verschenen. In 2015 kondigde de auteur aan te stoppen met schrijven maar gelukkig is ze daar later op terug gekomen. In deze tijd waarin MeToo en seksueel grensoverschrijdend gedrag dagelijkse onderwerpen zijn in de media, putte zij uit haar eigen ervaringen die ertoe hebben geleid dat in 2023 het boek Tijgerlelie op de markt verscheen.

Liliane Torres, voor intimi Lili, is verheugd als haar Spaanse oom, Tio Manuel haar uitnodigt om in de weken van hun afwezigheid, met een vijftal huisgenoten op hun hotel El Rufigio in het Spaanse dorpje Bielsa te passen. Ze trekken met de groep, aangevuld met een vriendin van een van de huisgenoten, vol enthousiasme naar het hotel, vlak voor het moment dat het door hevige sneeuwval wordt afgesloten van de buitenwereld. De vriendin is zo anders van gedrag als de groep dat ze al snel door haar dominante houding veel irritatie oproept, niet in het laatst bij Lili. De sfeer wordt ronduit giftig en Lili voelt zich steeds meer buitengesloten. Het komt tot een climax als er een dode valt te betreuren…
Zeventien jaar later moet Lili nog steeds leven met het traumatische verblijf in de Spaanse bergen. Als een van haar oude huisgenoten zelfmoord heeft gepleegd, besluit ze de overige groepsleden te confronteren met hetgeen zeventien jaar geleden is gebeurd…

++ ‘Door de nieuwe maan is de tuin nog donkerder dan normaal. Veel mensen komen naar dit gebied om sterren te kijken. Donkerte is een schaars goed in Nederland’ ++

Vanuit twee zelfstandig en wisselende verhaallijnen (Toen en Nu) bouwt de auteur de plot op. ‘Toen’ beschrijft het volledige avontuur in het Spaanse hotel en ‘Nu’ beschrijft het leven van een beschadigde Lili die met een trauma destijds is teruggekomen. Na al die jaren heeft ze niet van zich af kunnen zetten wat daar is gebeurd en als Almar, een van de vrienden van destijds, haar wegen weer kruist, keert alles weer als een mokerslag terug. Voor haar is er maar een manier om die periode definitief af te sluiten; met de betrokkenen de confrontatie aan gaan een boven tafel krijgen wat daar allemaal is gebeurd en wie er voor wat verantwoordelijk zijn.

Pauw verstaat de kunst van het neerzetten van sprekende personages, iets wat in dit geval bepalend is voor de mate van succes van het verhaal. Zeven personages, onderling volledig afwijkend van karakter, spelen hun eigen spel met als resultaat dat anderen hierdoor beschadigd worden. Belangrijke items als het buitengesloten worden, er kost wat kost toch bij willen horen, de enorme druk die door een groep wordt uitgeoefend op een eenling, ze worden door de auteur onverbiddelijk in de volle schijnwerper geplaatst en maken van dit verhaal een sterk psychologisch avontuur. In een paar weken worden grenzen overschreden en groepsleden gedwongen tot bepaalde acties die nooit in hun gedachten opgekomen zouden zijn.
In de korte periode dat Lili het besluit heeft genomen om zeventien jaar later de confrontatie opnieuw aan te gaan, komen veel emoties naar boven maar brengen die ook de nodige duidelijkheid over wat er uiteindelijk is gebeurd. Of daarmee haar trauma ook tot het verleden behoort, wordt niet helemaal duidelijk. Tijgerlelie is een sterk psychologisch beladen verhaal waarin de spanning niet bepalend is maar onderhuids niet te negeren valt.

Eindoordeel: 3,5 sterren

Spanning: 2 sterren