ideaal boek om onder een dekentje mee weg te kruipen en lekker te lezen.

Conny Schelvis 17 december 2020
Uitgeverij Godijn heeft begin dit jaar, in samenwerking met Thrilleracademie, Thrillers and More en de Schrijfjuffers, een schrijfwedstrijd uitgeschreven. Met als prijs een auteurscontract te winnen waarbij vier winnende verhalen samen uitgebracht zouden worden in de bundel ‘ zwarte sneeuw’.
De novelle mocht niet deze titel dragen en moest vallen onder het genre thriller/suspense. Verder waren er uiteraard nog eisen aan onder andere het aantal woorden (moest immers novelle worden). Een driekoppige jury heeft zich over de inzendingen gebogen en nu kunnen wij, als lezers, genieten van de vier prijswinnende verhalen.

David & Sara auteur Miriam Lucia
Miriam Lucia, werkzaam in een bibliotheek, heeft diverse schrijfcursussen gevolgd en is lid van de Voorschotense Schrijvers Kring. Ze heeft al eerder korte verhalen gepubliceerd waar ik na het lezen van dit verhaal wel nieuwsgierig naar ben geworden.
Het openingsverhaal van deze bundel is een goede zet. In dit verhaal komt Christa op een koude winteravond het jongetje David tegen op de weg. Hij is weggelopen van huis en erg aan toe. Ze neemt hem mee en komt tot de ontdekking dat hij ook nog een zusje heeft, Sara. Ze wil niets liever dan haar ook redden uit de handen (of zijn het klauwen) van hun duivelse moeder. Daarnaast heeft zij nog een persoonlijk verlies te verwerken en hoopt ze voldoende steun en hulp van vriendin Esther en collega Pim te krijgen. Helaas is dit alles niet zonder gevaar.
Een verhaal met een mooie spanningsopbouw waarbij langzaam maar duidelijk wordt welk verlies Christa heeft meegemaakt . Hierdoor snap je haar beweegredenen des te meer al moet ik zeggen dat ik soms hoofdschudden dacht hoe kan je in een bepaalde situatie zo handelen. Maar de naïviteit van de karakters maken het verhaal net even spannender omdat ze hierdoor meer in het nauw gedreven worden. Van die momenten dat je het liefst wilt toeschreeuwen naar de personages dat ze dat juist niet moeten doen.
Een goed leesbaar verhaal met een goede verhaallijn. Een lekker tempo en een prima afsluiting. Iets wat ik belangrijk vind in een beperkt aantal pagina’s.

Noorderlichtvrouw auteur Luc Vos

Luc Vos, schrijft al sinds 1992 verhalen en heeft al meerdere werken gepubliceerd.

Dit verhaal is van een heel ander soort als het eerste openingsverhaal. Het speelt zich af in het ijskoude Noorwegen. Een koppel mensen maken een sleetocht en vinden een vrouw. Even denken ze dat ze dood is want ze is heel dun gekleed en lijkt zo uit het water te zijn gestapt. Een man probeert haar te redden en er wordt een onderzoek ingesteld. De dame in kwestie weet nog een woord te mompelen voor ze wegzakt. Twee vriendinnen die op weg zijn naar het Noorderlicht ontmoeten een man. De man biedt aan hen te brengen met zijn boot. De vriendinnen twijfelen maar gaan toch met hem het water op. De reis gaat echter anders dan ze ooit hadden kunnen denken.

Ik moest even wennen maar zat al snel in het verhaal. Na het vinden van de dame in de sneeuw wordt er een politie onderzoek gestart. Eigenlijk gaat het verhaal steeds meer terug de tijd in tot aan de start van de reis van de twee vriendinnen. Deze aparte manier van vertellen maakt het geheel tot een heel origineel verhaal. Terwijl je eigenlijk de afloop al weet raak je als lezer geboeid doordat je steeds meer informatie krijgt. De auteur weet de sfeer van de ijskoude omgeving zo weer te geven dat je het liefst onder een deken wilt kruipen om de kou niet te voelen. Een mooie vertelling.

Altijd rustig blijven auteur Annemarie Ros

Annemarie Ros volgt in 2016 een cursus schrijven. Sindsdien heeft ze gepubliceerd in verschillende bundels onder pseudoniem Sam Jacobs. Voor deze wedstrijd schreef ze onder haar eigen naam. Ze werkt nu aan een historische roman.

In dit verhaal is de hoofdrol voor de 18jarige Maartje. Een apart meisje met een bijzondere hobby. Ze wordt genegeerd door haar leeftijdgenoten. Heeft het gevoel dat ze in de steek wordt gelaten door iedereen en is dan ook blij met de aandacht die ze krijgt van een oudere jongen. Helaas gaat er achter die aandacht een andere insteek schuilt. Een actueel thema in een spannend verhaal.

Vlot geschreven verhaal. Mooie opbouw en een verhaal wat onder je huid kruipt. Geschikt als young adult thriller , heel toegankelijk geschreven.

Het boek auteur Jacob Dens

Jacob Dens is psycholoog en werkt in de welzijnssector. Hij heeft altijd de wens gehad om schrijver te worden. Zijn eerste schrijfwedstrijd won hij in 2019. Dit is zijn eerste publicatie.

Dit horrorachtige verhaal gaat David. Hij heeft een boek gekocht wat hij cadeau wilt geven aan zijn buddy Elise. Het is echter een boek met een duister geheim. Samen willen ze het geheim van het boek ontcijferen. Wat volgt is een bizar weekend waarbij je als lezer goed bij de les moet blijven omdat je op een gegeven moment niet meer weet of het verhaal een onderdeel van een psychose is of echt gebeurd.

Ik denk dat ik dit verhaal wel het meest bizarre vind uit de bundel maar daar houd ik wel van. De lijnen tussen wat werkelijkheid is voor de hoofdfiguur en wat niet zijn dun en ook als lezer moet je goed bij de les blijven om deze lijnen te blijven volgen. De spanning is om te snijden en het verhaal is meer horror dan thriller voor mij. Een spannend verhaal wat een bijzonder einde heeft.

Vier totaal verschillende verhalen in vier verschillende sub-genres binnen de thrillers. Wat ze gemeen hebben is het goede tempo, goede opbouw en zeker alle vier terechte winnaars !
Hopelijk krijgen we snel meer te lezen van ze. Het liefst in wat langere verhalen wat dit was gewoon te snel uit.

De overkoepelende titel doet winters aan, ideaal boek om onder een dekentje mee weg te kruipen en lekker te lezen.

Meer recensies van Conny Schelvis