De ware reiziger is degene die een rondreis in zichzelf heeft weten te maken.

Corine Smans 27 maart 2024
Melissa de Costa publiceerde haar eerste roman in 2019 in eigen beheer. Inmiddels heeft ze zes boeken gepubliceerd en in 2023 was ze de best verkochte auteur van Frankrijk.

Het verhaal gaat over Emile van 26 bij wie jong-alzheimer is vastgesteld. Hij wil geen verdere onderzoeken en koopt stiekem een camper en plaatst een advertentie voor een reisgezel. Joannne, een mysterieuze jonge vrouw, reageert op de advertentie en samen maken ze een mooie roadtrip naar onbekende bestemmingen.

Het boek heeft een mooie cover. Het blauw/groen steekt mooi af tegenover het busje. Het is een rustige cover maar wel eentje die meteen opvalt in de winkel.

Het verhaal wisselt af met herinneringen en brieven die Emile schrijft aan zijn ouders en vrienden. Ook dagboekfragmenten komen regelmatig voorbij. Het verhaal zit vol met emoties van Emile en Joanne en het is soms hartverscheurend om te lezen. Tijdens de reis ontmoeten ze veel mensen en zo verschijnen er mooie vriendschappen. Er staan ook mooie quotes in het boek waar ik er graag een paar van wil noemen: "Het nu-moment heeft een voordeel op alle andere momenten: het behoort ons toe." en "Als we huilen omdat de zon er niet meer is, maken onze tranen het onmogelijk de sterren te zien."

Het is een boek wat vlot leest en ik heb het gelezen met een lach en een traan.

Met dank aan Feelgood Books en Standaard Uitgeverij voor het recensieboek.

Meer recensies van Corine Smans