Mooi reisverhaal

Corine Smans 03 augustus 2019
Cappuccino in Jordanie; het reisverhaal van Anika Redhed en haar man Harrison(Harrie). Een reisverslag over Jordanie, maar dan wel zo geschreven alsof je er zelf bij bent. Je waant je in een andere wereld. Dingen die voor ons vanzelfsprekend zijn, zoals water uit de kraan, warm water en hygiene, zijn in Jordanie niet altijd overal aanwezig. Communicatie met de bevolking is niet altijd mogelijk, omdat ze soms maar een paar woorden Engels spreken. Iets afspreken en dat ook nakomen lukt ook niet altijd.

"Mensen zeggen graag: tijd bestaat niet. Maar dat is niet zo, want de dagelijkse vijf gebeden zijn op vaste tijdstippen. God wacht
niet. De enige die wacht is de toerist".

Anika neemt je mee naar een andere wereld, waarvan sommige dingen herkenbaar voor me zijn. Het fijne aan dit boek is, dat het niet leest als een reisgids. Het laat niet alleen de leuke dingen zien, zoals de bezienswaardigheden. Het vertelt het verhaal dat de toerist onderweg en in de "hotels" meemaakt. Soms zijn het hilarische momenten; de andere keer tenenkrommend. Sommige onderwerpen in het boek raken je echt. Vooral de kinderarbeid, bv. in Petra. Volgens onderzoek komt het niet voort uit armoede, maar hebben sommige jongeren liever geld om dingen te kopen dan dat ze naar school gaan.

"Dan herinner je je de waarschuwingsborden. Op het eerste stuk, net achter de ingang, wordt de toerist opgeroepen aangifte te doen
van dierenmishandeling. En pas dan, als je veilig en comfortabel aan de maaltijd zit, realiseer je je dat nergens borden staan om te
waarschuwen voor kinderarbeid".

Een fijn reisverslag dat met de nodige humor geschreven is. Handige tips en korte hoofdstukken. Kortom, een heerlijk boek.
Achterin het boek staat e.e.a. uitgelegd over bv. het Jordan Pass, veiligheid en visum. Zeer handig om te weten.
Lees het boek en je waant je in een andere wereld.

Meer recensies van Corine Smans