"Humoristische" thriller

Corine Smans 21 oktober 2019
"Louise" is het derde boek van Anne-Laure van Neer. Na het debuut "Justine" en de seriemoordenaar "Maurice" werd "Louise" geboren. Om maar meteen door te gaan op geboren, de cover van het boek laat een zwangere vrouw zien. Dit boek past mooi bij de covers van de andere twee boeken.

"Huurster gevraagd voor goedkoop appartement, in ruil voor hulp in huis". De advertentie leek zo perfect. Anne-Laure is hoogzwanger, hormonaal labiel en heeft net ontdekt dat haar vriend de term monogamie nogal ruim interpreteert. Alles wat ze wil is een veilig nest voor haar baby, dus trekt ze in bij Louise en haar dementerende man Roger. Net wanneer ze haar leven en hormonen weer in de hand heeft, vindt ze in een lade een verborgen manuscript. Het schetst een misdaadverhaal met in de hoofdrol Roger, Louise en een lijk dat maar niet wil verdwijnen. Is het huis wel veilig?

Het boek begint met de volgende zinnen: Mijn naam is Anne-Laure van Neer, auteur en hoofdpersonage van dit boek. Om redenen die later duidelijk zullen worden zijn alle namen gewijzigd. Behalve de mijne. Dat mag, want ik ben de schrijfster, dus ik beslis.
Dit is op zich al uniek; een auteur die de hoofdrol speelt in haar eigen boek. Voor zover ik weet komt dit bijna nooit (of misschien wel nooit) voor.
Er worden twee lettertypes gebruikt in het boek. Zo wordt meteen duidelijk wie zijn verhaal wordt verteld, dat van Louise of Anne-Laure.

"Louise" is het verhaal van een vrouw die een kamer verhuurd aan de hoogzwangere Anne-Laure die bij haar vriend is weggegaan. Al snel komt ze er achter dat er iets aan de hand is met Louise. Anne-Laure vindt een manuscript in een lade en leest daarin de meest vreemde dingen. Is dit een waargebeurd verhaal of niet?

"Dit kon niet waar zijn. Ik liep naar de commode en zocht blindelings naar een zaklamp. Met een knip ging ze aan. Ik richtte de
lichtstraal op het ongeindentificeerde object dat op de vloer van de garage lag".

"Louise" is net zoals de andere twee boeken anders dan anders. Het is moeilijk te zeggen in welke categorie het boek valt. Het is niet echt een thriller, maar ook geen roman. Het neigt eerder naar een humoristische thriller. Je blijft lezen in dit boek, omdat je geen idee hebt welke kant het verhaal uit gaat.

Meer recensies van Corine Smans