Een fictieve, historische roman

Corine Smans 03 december 2019
Een boek lezen wat buiten je comfortzone valt is best wel lekker. "De troostende broeder" van Wilhelmina Schoonhoven is zo'n boek. De achterflap vertelt me dat het een fictieve, historische roman is. Het speelt zich af in 1950. De meeste historische romans die ik las, speelden zich honderden jaren geleden af. Des te leuker is het om nu een verhaal te lezen wat zich iets meer dan een halve eeuw geleden afspeelde.
Het verhaal gaat over Marieke Hendriks, de dochter van de bakker in Sint-Geertruid. Marieke heeft op het gebied van mannen een slechte ervaring opgedaan. Ze wil eigenlijk onderwijzeres worden. Om geld te verdienen gaat ze werken in de abdij op landgoed Moerslag. De monniken winnen haar vertrouwen door hun integere en open karakter, wat uiteindelijk resulteert in een onverwachte wending in het leven van de intelligente maar verlegen Marieke.
Het boek heeft een simpele en ouderwetse schrijfstijl. Alles wordt goed beschreven; je ziet het zo voor je gebeuren. Het boek leest heel makkelijk en als je eenmaal op de helft bent, wil je het ook meteen uitlezen.

Meer recensies van Corine Smans