Interessant boek

Corine Smans 30 juli 2019
Dit is een boek, wat ik meteen op zou pakken als ik het in de boekwinkel zou zien liggen. Prachtige cover; mooi groot lettertype en fantastische tekeningen van insecten. Het is een echte blikvanger. Het boek bestaat uit twaalf hoofdstukken met soms een afbeelding of grafiek. Het is zeer interessant om te lezen wie er allemaal in ons huis woont.

"Er zijn meer soorten bacterien in huis aangetroffen dat er soorten vogels en zoogdieren bestaan op aarde".

Bioloog Rob Dunn introduceert in dit boek de bijna 200.000 diersoorten die met ons samenleven, van de motten in de klerenkast en de schimmels in de kelder tot de bacterien op het aanrecht. We zijn nooit alleen thuis.

Waarschijnlijk begon het allemaal met Antonie van Leeuwenhoek, die peperkorrels in het water liet weken. Hij bestudeerde het onder een soort microscoop met één enkele lens, bevestigd aan een metalen frame. Hij zag "een ongelooflijk aantal piepkleine beestjes, allerlei soorten". Hij ging steeds verder en iedere keer zag hij meer leven.

"We zochten niet langer naar monsters onder ons bed toen we beseften dat ze in onszelf zaten" -Charles Darwin-

Het hoofdstuk over de douchekop is razend interessant. Je hebt geen idee.....
Huiszwammen; wel of niet zichtbaar in ieder huis aanwezig.
Kakkerlakken; mooi om te lezen waarom de Duitse kakkerlak wel in huis voorkomt en niet in de vrije natuur. De kakkerlak die over de hele wereld voorkomt; de meereizende kakkerlak.
Onze huisdieren die insecten meebrengen.

Het boek leest lekker en is heel leerzaam. Sommige dingen waren me bekend, maar veel dingen niet.
Het boek eindigt met een dankwoord van negen pagina's. Daarna de pagina's waar de noten genoemd worden; 42 pagina's maar liefst.
Een boek met heel veel informatie.

Meer recensies van Corine Smans