Het rijke Provencaalse leven met een moord op de achtergrond

Corine Smans 15 mei 2022
Mary Lou Longworth (1967) is Canadese van geboorte en woont sinds 1997 in Aix-en-Provence. Dood op kasteel Brémont is het eerste deel in de misdaadreeks Provencaalse Mysteries.

Onderzoeksrechter Antoine Verlaque en professor Marine Bonnet krijgen te maken met twee moorden. Etienne de Brémont is overleden na een val uit het raam van het het oude, onbewoonde chateau van de familie. Wat is er gebeurd? Verlaque vermoedt boos opzet. Omdat Marine de familie goed heeft gekend, helpt ze Verlaque met het onderzoek. Wanneer het onderzoek nog bezig is sterft er weer iemand. Deze keer weten ze zeker dat het moord is.

Het boek heeft een mooie cover, het chateau op de achtergrond en op de voorgrond lavendel in rechte rijen. De cover lijkt op een roman maar de titel doet anders vermoeden.
Dit boek is een cosy crime, dat is een subgenre bij de thrillers. De misdaad en opsporing vinden meestal plaats in een kleine dorpse gemeenschap waar voldoende mensen met motieven zijn. Voeg daar gedetailleerde beschrijvingen en gezelligheid van de omgeving aan toe en je hebt een cosy crime.

Ga er maar eens goed voor zitten in een luie stoel, lekker glaasje drinken erbij en een schaaltje olijven en waan je in de Provence. Lekker rustig aan, net als in het verhaal. Daar gaat ook alles op zijn tijd. Eerst dure sigaren roken en Franse wijn drinken, alles rustig aan. Omdat er veel Franse woorden in het boek voorkomen had een begrippenlijstje achterin het boek niet misstaan.
Dit boek is in 2011 verschenen, maar nu pas in het Nederlands vertaald. Het speelt zich waarschijnlijk rond de eeuwwisseling af.

De eerste hoofdstukken vond ik taaie kost. Het verhaal las niet lekker. Het benoemen van functies was voor mij warrig, ieder land heeft zijn eigen rechtssysteem en het al eerder genoemde begrippenlijstje zou van harte welkom geweest zijn. Door de vele zeer gedetailleerde beschrijvingen dwaalt het verhaal ook af van waar het nu werkelijk om gaat, het onderzoek naar de moorden. Niet alles is negatief want de vele beschrijvingen over de Provence waren wel fijn om te lezen. Voor mij was dit boek een leuk tussendoortje, maar waarschijnlijk zullen er veel liefhebbers voor zijn, aangezien het tiende deel (in het Engels) in het najaar van 2022 verschijnt.

Meer recensies van Corine Smans