Spannende roman

Corine Smans 22 april 2022
Marion van de Coolwijk heeft meer dan 200 jeugdboeken geschreven. Mama liegt is haar vijfde boek voor volwassenen.

Aisa groeit op bij haar oma. Op haar ziekbed vertelt oma een schokkende bekentenis over haar verleden en vraagt aan Aisa om op zoek te gaan naar Emma. Ze is de zus van oma die ze vele jaren niet meer gezien heeft. Nog net op tijd voor haar overlijden heeft oma weer contact met Emma dankzij de zoektocht van Aisa. Na het overlijden van haar oma zoekt Aisa steun bij Emma, die kan haar vast meer vertellen over het verleden. Het verhaal over twee families die voor altijd met elkaar verbonden zijn door één ondoordacht moment tijdens de tweede wereldoorlog.

Mama liegt is op de markt gebracht als spannende roman. De cover is zwart met een blauwe speen. De titel van het boek is eveneens blauw gedrukt op de cover. Ik ben benieuwd wat ik hier van kan verwachten want de Crime Compagnie brengt meestal thrillers uit.
Op de eerste pagina's staan twee stambomen. Eentje van Elizabeth, de moeder van Emma en de andere is van Aisa, de kleindochter van oma Anna. Het boek heeft verschillende tijdlijnen, het gaat terug naar het einde van de tweede wereldoorlog en iets daarna. De andere tijdlijn speelt zich nu af, in het heden dus. Boven de hoofdstukken staat vermeldt in welke tijd het verhaal zich afspeelt.

Ondanks dat je bepaalde gebeurtenissen al aan ziet komen, blijf je toch geboeid lezen. Door de korte hoofstukken wil je alleen maar doorlezen naar het einde toe. Wat zou er nog gaan gebeuren? Want net op het moment dat je denkt dat er niets meer gaat gebeuren, gaat het verhaal ineens de andere kant uit. Ik had dit niet verwacht, dus het was wel verrassend. Wat wel jammer is dat er fouten in het boek staan, dat haalde voor mij af en toe de vaart uit het verhaal. Hopelijk worden deze fouten er in de volgende druk uitgehaald, de auteur is er van op de hoogte. Het is een mooi verhaal en zeker een aanrader. Het krijgt van mij drie sterren.

Meer recensies van Corine Smans