Hartverwarmend!

De Boeken Recensent 27 november 2023
‘Vertel mij wat’ is het eerste boek in de Boekencafé-serie van auteur Anne West. Het is het eerste boek van West dat ik heb gelezen, maar ik ben van plan om de volgende delen in de Boekencafé-serie ook te lezen! Het eerste deel was namelijk veelbelovend.

In ‘Vertel mij wat’ volgen we schrijfster Juul en cabaretier Ids. Juul woont boven het Boekencafé van haar beste vriendin Lauren. Als het er druk is, springt ze af en toe in. Juuls boeken zijn succesvol, maar omdat ze onder het pseudoniem Evita Victoria schrijft, weet niemand dat zij het gezicht achter die boeken is. Juul vindt dat prima, ze houdt niet van de schijnwerpers omdat ze denkt dat ze niet aan de juiste schoonheidsidealen voldoet. Cabaretier Ids probeert ook de schijnwerpers te vermijden nadat zijn beste vriend beschuldigd wordt van een schandaal. Vinden ze allebei de kracht om toch die schijnwerpers op te zoeken?

Het verhaal was heel fijn opgebouwd. Al waren de hoofdstukken soms wel wat aan de lange kant. De vlotte schrijfstijl van West maakte dat wel weer goed. Ook het verhaal zelf was heel fijn! Een boek over een schrijfster én een boekencafé... dat is een win-win-winsituatie.

Je leest afwisselend zowel uit het perspectief van Juul als van Ids. Zo leer je de beide personages goed kennen en weet je hoe ze zich voelen. Juul is een heel herkenbaar personage. Ze heeft een pestverleden en is daardoor een heel onzekere vrouw. Ze is bang om beoordeeld te worden op haar uiterlijk en durft daarom niet naar buiten te treden als Evita Victoria. Doorheen het verhaal kom je meer te weten over waarom ze zo onzeker is en dat creëert een diepere laag.

De wanhopige Ids is haar perfecte tegenspeler. Als lezer leef je mee met zijn wanhoop om zijn beste vriend en carrière te verliezen, maar elke toenadering tussen hem en Juul was wel heel fijn om te lezen! Ik vond de dynamiek tussen hen heel fijn en hartverwarmend!

Kortom, deze feelgood is perfect voor een koude winteravond, want je hart krijgt er helemaal warm van! De personages zijn herkenbaar en hebben een leuke onderlinge dynamiek!

Meer recensies van De Boeken Recensent