Leesboek & graphic novel ineen

denisemarinus 29 december 2021 Auteur
Reis om de wereld in 80 dagen van Tiny Fisscher & Juliëtte de Wit is een hertelling van het beroemde verhaal van Jules Verne. Niet alleen het verhaal is in een nieuw jasje gestoken, ook de aankleding is verfrissend: een leesboek en graphic novel ineen! Ik was enorm nieuwsgierig naar dit unieke concept en kan je alvast verklappen: het overtrof mijn verwachtingen. Ik lees niet snel een boek meer dan één keer (want: nog zoveel andere juweeltjes om te leren kennen!), maar dit is er eentje die ik graag nog eens zou willen herlezen!

Iedereen kent het verhaal wel: de excentrieke en onbewogen Phileas Fogg wedt tijdens een spelletje kaarten dat hij in 80 dagen rond de wereld kan reizen. Zijn kaartvrienden geloven niet dat hij dit werkelijk kan en gaan de weddenschap — om 20.000 pond — aan. Daarop vertrek Phileas Fogg onmiddellijk, samen met zijn nieuwe, Franse bediende, Passepartout. Hij neemt een tas vol met bankbiljetten mee en natuurlijk zijn zakhorloge, die geen seconde van zijn zijde wijkt.

Tijdens deze bizarre en avontuurlijke reis van 80 dagen passeren Phileas Fogg en Passepartout allerlei verschillende landen, ontdekken ze andere culturen, leren ze nieuwe mensen kennen, vriend en vijand, en maken ze gebruik van zo ongeveer elk mogelijk vervoersmiddel dat er in die tijd was: van de trein tot de boot en van een olifant tot een slee met zeilen en husky’s ervoor.mEn terwijl de tijd rustig doortikt, zitten precaire situaties en lastige obstakels hen dwars. Eén van die obstakels is de Britse rechercheur Fix, die de heer Fogg ervan verdenkt de gevreesde bankovervaller te zijn van de Bank van Engeland. Hij wil Phileas Fogg koste wat het kost in de boeien slaan, terwijl Phileas vastberaden is de weddenschap te winnen…

Tiny Fisscher (auteur) en Juliëtte de Wit (illustrator) brengen het oeroude verhaal van Jules Verne met deze hertelling heel dichtbij. De ‘stoffigheid’ van deze complexe klassieker is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een toegankelijk en spannend verhaal waar je, samen met Phileas Fogg en Passepartout, als een trein doorheen raast. Met name de personages in dit boek zijn heel sterk neergezet. Ik ben gaan houden van de onbewogen heer Fogg en zijn neurotische trekje om de tijd haast op de seconde nauwkeurig bij te houden. Maar ook zijn bijna ijzige kalmte siert hem: hij twijfelt nergens over, maakt zich geen enkel moment zorgen of hij de weddenschap gaat halen en doet alles uiterst beheerst. En als er zich dan toch een lastige situatie voordoet, tovert hij zonder moeite een troef uit zijn jaszak. Eentje die je als lezer meestal niet ziet aankomen.

Daarnaast is er de ietwat naïeve, goedaardige Passepartout die trouw zijn meester volgt. Hij brengt het gezelschap — dat zich naar mate de reis vordert, uitbreidt — zo nu en dan in problemen, maar laat zich met zijn originele uitwegen en ongekende moed ook van een heel andere kant zien. Beide personages heb ik in mijn hart gesloten. Ik heb enorm van hen en van het verhaal genoten en zou de originele klassieker, in een toegankelijke vertaling, ook nog heel graag eens willen lezen.

Reis om de wereld in 80 dagen is geschikt leesvoer voor iedereen die warm wordt van avontuur, mysterie, geschiedenis en een grote dosis humor. De illustraties van Juliëtte de Wit sluiten naadloos aan op de sfeer in het verhaal en geven dit leesboek nét dat beetje extra. Wat mij betreft dus een heel geslaagde combinatie van tekst & beeld die weer een heel andere, unieke leeservaring biedt!

Meer recensies van denisemarinus