Een belangrijk thema met humor gebracht!

denisemarinus 25 mei 2022 Auteur
De ruimte is bij ons thuis (en bij veel kinderen) een dankbaar onderwerp. Toen ik zag dat dit mooie prentenboek van Stefan Wolters & Barbara de Wolf zou verschijnen, trok dit dan ook onmiddellijk mijn aandacht. Niet alleen vanwege de twee interessante thema’s (planeten en de klimaatverandering), maar ook vanwege de samenwerking tussen de auteur en illustrator. Eerder lazen we van dit duo al De Nietsmachine. Daar waren we hier thuis helemaal weg van!

In Spoedniks zoekt een nieuwe planeet heeft commander Spoedniks een nogal heldhaftig doel voor ogen: hij wil de mensheid redden. Hij heeft een ruimteschip gebouwd en heeft zich voorgenomen om het hele heelal af te reizen tot hij een nieuwe, fijne planeet heeft gevonden waar de mensen met z’n allen kunnen wonen. Waarom? Omdat het niet goed met de Aarde gaat. Want de Aarde is ziek. Helaas gaat Spoedniks’ ruimtereis niet helemaal zoals hij gehoopt had, want de planeten die hij tegenkomt zijn allemaal niet zo geschikt. De ene is te slijmerig, de andere stinkt. Er is er eentje die al véél te druk is, maar ook eentje die zoveel gaten heeft dat-ie wel op een kaas lijkt. Oh, en op een planeet die prikt of die eng is, wil je liever ook niet wonen.

Uiteindelijk vindt commander Spoedniks dan toch een planeet die op het eerste oog perfect lijkt. Als hij echter op onderzoek uitgaat, ontmoet hij een groen wezentje dat hem vertelt dat zijn planeet op het punt staat te exploderen. Gauw neemt Spoedniks zijn nieuwe vriend mee en doen ze samen een allerlaatste poging. Die leidt hen terug naar de Aarde, de enige plek waar het écht fijn is om te wonen. Als de mensen Spoedniks’ reisverslag horen, beseffen ze gelukkig hoe belangrijk het is om zuinig te zijn op hun mooie planeet. Dus vanaf die dag zorgen ze goed voor de Aarde!

Zoals je leest, bevat dit verhaal een belangrijk onderwerp: de klimaatverandering. Voor de jongste kinderen is dit best een ingewikkeld thema, iets dat lastig te vatten is en vaak gepaard gaat met veel complexe begrippen. Het verhaal van commander Spoedniks is wat mij betreft een geslaagde, laagdrempelige kennismaking met de klimaatverandering. Hoe de klimaatproblemen precies ontstaan en waarom de Aarde dan ziek is, komt in dit prentenboek niet terug. Wel biedt het verhaal mooie openingen om er met je kinderen verder over te praten. Want waarom gaat het niet zo goed met de Aarde? Waarom moeten we er zo zuinig op zijn, en wat zouden we kunnen doen om ons steentje bij te dragen aan duurzaamheid?

Het verhaal wordt met veel humor verteld en de illustraties zijn natuurlijk een lust voor het oog! Kleurrijk, maar ook met veel donkere tinten, waardoor de sfeer van de ruimte duidelijk voelbaar is. Ik zou dit verhaal wel aanraden voor de iets oudere kleuters, want de stukjes tekst per pagina zijn soms best lang en de woordkeus in het verhaal is hier en daar wel wat complex (denk aan ‘commander’ Spoedniks, ‘de ASPRO5000’, ‘astronautenvoedsel’, ‘onbedaarlijk’ enz.). Heb je een kleuter die toe is aan wat extra uitdaging? Dan is dit bij uitstek een geschikt voorleesboek!

Kortom, een vrolijk en laagdrempelig prentenboek over de klimaatverandering, met kleurrijke illustraties, een dosis humor en handige aanknopingspunten om over door te praten. Ook een prentenboek dat zeker thuishoort in de schoolbibliotheek!

Meer recensies van denisemarinus